• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bestigning av vulkanen Teide november 2009

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Bestigning av vulkanen Teide november 2009

Inte utan att man blir avundsjuk.Och kanonfina bilder blir det som vanligt.

//Lars

:yes:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bestigning av vulkanen Teide november 2009

Tack fast tyvärr blir inte bilderna så bra, då de är så komprimerade, men du får väl se dom live nån gång framöver, mvh Annette
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bestigning av vulkanen Teide november 2009

En fantastisk berättelse om en bestigning av Teide, som jag själv skulle gjort för 30 år sedan men som tyvärr blev inställd pga dåligt väder. Nu fick jag uppleva den tack vare dig Anette!
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Bestigning av vulkanen Teide november 2009

ja jisses vilken lyckans ost du var!!

tack för att vi fick läsa om detta

//Agneta
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bestigning av vulkanen Teide november 2009

Eftersom ett helt år har gått sedan Teideäventyret, var jag tvungen att uppleva det på nytt.
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: Bestigning av vulkanen Teide november 2009

Vilken strapats! Väldigt kul skrivet, med fina bilder.
Jag har inte varit uppe på toppen, men väl åkt buss upp till Teide och vandrat en bit. Utifrån det vet jag att du har fått anstränga dig rejält! :spinny:
 
F

F.d. 29998

Guest
Sv: Bestigning av vulkanen Teide november 2009

Tack för fina bilder och trevlig historia.
Jag var reseledare på Teneriffa på på 70-talet och var på Teide en gång i veckan. Några gånger även på toppen. Då åkte vi linbanan upp och gick resten. Vet inte hur det ser ut nu. Härliga minnen!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bestigning av vulkanen Teide november 2009

Jag berättade idag för min fru Lisa när vi stod i kratern nedanför Teide att Ludde hade tagit buss upp till foten av vulkanen för att sedan bestiga den till fots och sedan cykla hem från 2200 m.ö.h.

Hon trodde mig inte förrän jag visade henne berättelsen. OTROLIGT!

2013-01-10%2B17.18.01-779839.png

Galaxy Camera max zoom 480 mm.
 
Senast ändrad:

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Bestigning av vulkanen Teide november 2009

Tack Anders!

För att Du lyfte denna tråden.
De en av de häftigaste bedrifter jag någonsin har läst.

Till Ludde vill jag bara säga vad vore HBK utan Dina bilder och reportage? hoppas på fler äventyr från Dej.

Soliga hälsningar från Spanien:)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bestigning av vulkanen Teide november 2009

Tack, det var ju kul att den här tråden kom upp igen, det var ju ett tag sedan nu...
Härlig bild Knarrevik! Ja, det var väl lite jobbigt, men jag skulle inte tveka att göra om det igen!:cool:

Tack Lasse125, ja det blir väl lite Afrikabilder om nån månad, såvida inte Ludde hamnar på lejonens frukostbord....:wub:
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Bestigning av vulkanen Teide november 2009

Även vi var där förra året, vi hade tur för tempraturen var +5 så det var inte så kallt.
Har man otur så kan det vara snötäckt i nov-dec.
Men en Geocahare glömmer inte GPS:en men däremot "spoilerbilden" så där kammade vi noll.

tide1.jpg

Vi hade inte sökt tillsånd hos turistbyrån som man måste för att gå utanför toppstationens gräns.
Men vi smög med en liten bit med en annan grupp för att leta geocache några hundra meter upp från toppstationen.
Men det lyckades inte, luften var märkbart tunn, det hade jag lite problem med, man är ju lite klen.

tide2.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bestigning av vulkanen Teide november 2009

Vad händer när stenen faller?

Jo, enligt sägnen kommer Teide att få ett nytt utbrott!

Då Christopher Columbus en natt 1492 seglade förbi öarna på skeppet Santa María, noterade han i sin loggbok:
"Hela himlen var full av blod-röda flammor, den enorma käglan i havet var belyst av sin egen eld, rök och glödande stenar rusar upp från toppen, som sprängdes av eld och lava rann långt ner längs bergets sidor.

Fartygets däck rapporterades som upplyst som om det vore dag, milslångt bortom bergets omkrets var natten förpassad.
Blixtar sågs uppe i röken och med enorma, djupa muller trängde upp som från havets underjord".

 
Toppen