• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Beslut om husbilsplatser i Malmö

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Den 24 sept. 2008 gjorde jag ett nytt försök, att med en inlaga få Malmö Stad att åtminstone på försök anordna några ställplatser nära centrum.

Svaret kom idag och som väntat blev det; "Beslutades att avslå framställning om husbilsplatser".

Motiveringen är som vanligt, att det är jämfört med camping att övernatta i husbil.

Yttrande och framställning i nämnden gjordes av samma tjänsteman som handlade ärendet förra gången.

Överklagan kommer att skickas in.:wall:

F

F.d. 4058

Guest
Sv: Beslut om husbilsplatser i Malmö

En del har ett fantastiskt tålamod. :applaus:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Märkligt att inte Malmö vill hjälpa till och medverka till ökad turism, tillgänglighet och mångfald av alternativ för besökare. Det borde finnas flera lämpliga områden på sjösidan som har närhet till centrum.
Det är kanske via lokalpressen man ska gå för att få genomslag och gehör från politikerna i staden.
V-backen

I

Iveco 35

Guest

Skulle vi inte kunna dra nytta av Gunnars jordbävningsinsamling och använda till mutor. Mvh. Olle.

L

Lelle_22

Guest

Ett fåtal kommunaltjänstemän kan vara rent inbilska och helt oresonliga.
Kanske man skall försöka med någon politiker i stället.

Lelle_22

F

F.d. 11293

Guest

lättare att försöka med näringsidkarna dom är mer fantasirika
:singing-icon:

Hej Granne föresten

Senast redigerad av en moderator:
L

Lelle_22

Guest

Ja, titta bara hur det ser ut i vår kommun. Där är det köpmannaföreningen som bestämmer- ser det ut som i alla fall.

Lelle_22

Hej själv granne! Jag har letat i hela stán efter en gube med tomteluva - jag känner inte igen dig!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Problemet är att kunskapen hos tjänstemän och politiker är OTROLIGT låg. Ska det fungera så måste båda sidor bearbetas. Det kan förstås finnas kopplingar mellan tjänstemän och campingägaren. Nästa bearbetning kan åtföljas av "försöksperiod under 2009"

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Tänk om det blir en uppställningsplats i Rosengård ....

Nä jag tror också att det finns en koppling/baktanke att övernattande turister skall ta in på camping så att det blir ännu mera pengar som strömmar in i näringslivet .

Man kanske får kontakta en lokal bonde strax utanför stan som konverterar en del av åkrarna till en ställplats .

Tömma toaletten bör ju inte vara något problem och likaså med färskvatten är ju bara gå på den ordinarie ledningen .

Jag har redan hittat en plats ;) strandtomt ...

LatN 55º 39' 15"LonE 13º 3' 11"

Senast ändrad:

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2027

Jag har redan hittat en plats ;) strandtomt ...

LatN 55º 39' 15"LonE 13º 3' 11"

Hej Bengt-Åke!

Platsen du hänvisar till ligger bra till för en ställplats men den ligger inte i Malmö utan i Lomma kommun (kan vara ett gränsfall mellan Lomma och Burlövs kommun).

Ca 600 m längre norrut från din positionsangivelse fanns för många år sedan Lomma södra camping. Platsen användes efter att campingen upphörde, till flyktingförläggning i husvagnar under några år och nu de senaste 10-15 åren är det ett friluftsområde med "Blå caféet" som trevligt fikaställe.

Jag håller med dig om att platsen hade varit idealisk som ställplats för husbilar med Öresund som utsikt och närheten till Malmö (ca 10 km till centrum).

Hälsn Anita o Dan
:snow-icon::ball-icon:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag man skulle ju kunna göra en övernattning och sedan åka och göra "stan" och sedan tillbaka till lugnet på landet .
Men det är väl förmodligen inte genomförbart men visst vore det en fin plats , jag såg en sattelitbild på hitta.se men det finns ju även på google earth .
Den åkern har ju även häck som vindskydd på bilderna och sedan en strand kan det vara 50-100 meter till havet ?

Det är ingen som bor i närheten som kan åka och ge dom ett förslag :) .

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Den 18 dec. 2008 skickade jag in en överklagan av kommunens beslut att inte ens på försök anordna några ställplatser nära centrum.

Svaret kom idag och som väntat blev det; "Vidhåller beslutet att avslå framställning om husbilsplatser

Ärendet lämnas till Länstyrelsen för beslut".

Ingen ny motivering.

Efter telefonsamtal med Länstyrelsen kommer de att kontakta mig för ett yttrande, när ärendet kommit dem tillhanda.

Blir det fortfarande nej, så finns det ännu en instans att vända sig till.:wall:

Toppen