• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besiktningsavgifter

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Dags att besiktiga igen, blir lika störd varje gång det är dags pga märkliga skillnader i besiktningskostnad för dessa "jobb";

Torsd 7/8 dags för en p-bil (S40), kostnad 300 Sek (?) och ett lätt bromsat släp (<750 Kg), kostnad 370 Sek (orimlig)! Omvänd kostnad verkar rimligare!

Fred 8/8 dags för husbilen, kostnad 480 Sek (rimlig?)!

Någon mer som reagerar på inkonsekvent prissättning (?), varför ska ett enkelt p-släp kosta mer att bsiktiga än en p-bil? P-släpet har ingen motor, ingen styrning och p-bilen är en mer komlicerad produkt ...... trots betydligt kortare besiktningstid för p-släpet så är dess kostnad 70 Sek högre!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Besiktningsavgifter

Jag vill inte försvara prissättningen men släpet som du beskriver besiktigas i stora hallen och där är dom alltid två personer på varje ekipage.

F

F.d. 2621

Guest

När min lilla obromsade Fogelstakärra med maxvikt 500 kg besiktigades i Kungsbacka i maj ansåg man den vara för liten för att ö h t ta in i hallen. En av gubbarna lyfte upp ett hjul i taget för att kolla att det rullade OK, och sedan kollades bara att el-kontakterna var i ordning.

Tidsåtgång ca 10 min och kostnad 370.-. Jag hann inte ens ta kaffet de bjuder på!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, när de tar 370:- för en liten obromsad kärra, så kunde de väl i alla fall låtsas att de ansträngde sig lite för avgiften.

Var för övrigt och bes. en personbil idag. Har några fler än jag och många av mina vänner noterat att de har blivit jättetrevliga på bilprovningen.
Den tjurige gubben som förr gav sig f... på att hitta ett fel på en felfri bil verkar vara försvunnen (eller utdöd). Montro har de gått kundcharmkurs sedan de fått konkurens, även om konkurerande firmor hittils är få.

M.v.h. JANKRO.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jasså, de har höjt priset. Jag betalade 300:- för husbilen i maj här i Ystad.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag besiktade en bromsad släpkärra, 750 kg i måndags.
370:- och jag var ute på 4 minuter, jo jag tog tiden!
Om man är hygglig och räknar med 10 min med ställtid så ger det en timkostnad på 2220:-/tim.
De var 2 man så det ger en timdebitering på 1110:-/tim per person.
Här behövs konkurrens.
Dessutom fick jag vänta över en månad för att få tid. Jag hade i o f s ingen brådska och ville inte köra många extra mil för att få en annan tid.
Jag håller med om att personalen blivit trevligare de sista åren.
//W

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Besiktade dotterns bil hos Carspect i Uplöands Väsby, via drop in.
pris 395Kr så visst har det blivit dyrare med konkurens, men men bilprovnigen hade ingen tid förrän om en månad och bilen hade körförbud. Behövs fler bilprovare.

Jägarn :mad:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Dags att besiktiga igen, blir lika störd varje gång det är dags pga märkliga skillnader i besiktningskostnad för dessa "jobb";
Torsd 7/8 dags för en p-bil (S40), kostnad 300 Sek (?) och ett lätt bromsat släp (<750 Kg), kostnad 370 Sek (orimlig)! Omvänd kostnad verkar rimligare!
Fred 8/8 dags för husbilen, kostnad 480 Sek (rimlig?)!

Någon mer som reagerar på inkonsekvent prissättning (?), varför ska ett enkelt p-släp kosta mer att bsiktiga än en p-bil? P-släpet har ingen motor, ingen styrning och p-bilen är en mer komlicerad produkt ...... trots betydligt kortare besiktningstid för p-släpet så är dess kostnad 70 Sek högre!
Tidsfakta, mm för besiktningen av p-bilen + släpet ovan;
¤ tid bokad kl 11.10, kom in 11.07 i en lyxig/stor/mkt hög/och mkt lång hall, till 2 st gubbs (= tidhållning BRA inkl trevliga gubbs)!
¤ besiktningen var avslutad tom betald, så jag kunde åka därifrån kl 11.15! Dvs en mycket effektiv och snabbt utför kontroll av båda fordonen, tet tog sammanlagt knappt 8 min och jag tror inte någon "förtog" sig!
¤ med detta besök blev jag 670 Sek "fattigare" för < 8 min arbete av 2 gubbs, den ene jobbade dock bara halva tiden på "mina fordon" eftersom han redan tagit in ett annat fordon. Dvs för mindre än 12 gubbminuters arbete blev debiteringen 55,80 Sek/min eller ca 3.350 Sek/tim per gubbe att jämföra med andra verksamheter, t.ex kompetenta bilverkstäder!?

De 2 gubbsen samarbetade bra, de fann inget att anmärka på och jag var i och för sig glad men drar vissa slutsatser;
¤ Är bilbesiktningens kalkyler tillyxade i sömnen alt hur står det med deras deras produktionstekniska upplägg som kalkylerna baseras på?
¤ varför använder bilbesiktningen så stora, höga och lyxiga hallar - inte alls anpassade efter merparten av de besiktningar som utförs?
¤ Kanske dags att bibesiktningens anläggningar anpassas efter de fordon som besiktigas och inte tvärtom? Kanske är det så att ex större lastbilar och bussar slipper alltför billigt undan map feldimensionerade besiktningslokaler och utrustningar (som enbart behövs för dem)?!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag var hos tandläkaren före semestern. Trots statliga subventioner var timkostnaden avsevärt mycket högre! Tja, bara som en jämförelse med bilbesiktning:twitcy:

F

F.d. 55379

Guest

släpet besiktas vartannat år man får dela priset med 2

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det gjorde jag med, jag besiktigade också i maj. Dom har tydlgen höjt då.
Jag tog gasolbesikting, det kostade förstås extra.
------------------------------------------------------------------------------------
Hej, de har väl höjt priset på Pb-2 från personbilspris till "husbilspris" nyligen tror jag???

M.v.h. JANKRO.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

I dag besiktigade jag husbilen, det tog 12 min för 2 man (fö samma som i går) kostnad 480 Sek.

Fick under besöket ett "erbjudande" om att få gasolsystemet kontrollerat men avböjde mot bakgrund av erhållen beskrivning av vad som skulle göras = provtrycka gasinstallationen, kontrollera att gasflaskorna var rätt infästade samt okulärt kolla att gummislangarna inte var "trötta"! Priset för detta frivilliga prov frågade jag inte ens om.

Bakgrund; husbilen är ännu inte 1 år, de ledningar som är av gummi är lika synliga för mig (2 st a' 40 cm), bilen har ett system med crasch protector med vidhängande utrustning samt väl synliga gastrycksmätare. Jag såg/ser inget behov av att de skulle kolla något som jag förstod att de kunde mindre om än jag själv ..... kanske ställer de i stället till med problem!?

Kanske fel av mig att välja bort det frivilliga gasolprovet men om jag ska betala för något så vill jag förstå nyttan av vad som görs och varför.

Hur har ni andra gjort betr gasolprovet och varför?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Om bilen är så ny så borde du ha en dekal bakpå som gäller till 2013. Så allt är lugnt.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Om bilen är så ny så borde du ha en dekal bakpå som gäller till 2013. Så allt är lugnt.
Vad då för en dekal till 2013(?), den enda dekal jag har är HBK's och den hoppas jag i och för sig räcker längre!
HB'n väger över 3.500 kg och måste besiktigas 1 gång/år, kanske menar du något annat som jag missat?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På nye tyskproduserte husbiler settes det på en rund gullfarget dekal - som regel støtfangeren bak eller i nærheten av denne. Denne dekal forteller at i følge TÜV trenger en ikke kontrollere gasol installasjonen igjen før det år/mnd som er angitt på dekalen.

F

F.d. 29954

Guest

Avgiften är någonlunda rimlig, men vad jag retar mig är den fullständiga lotteri som utfallet kan bli. Ibland är de vänligheten själv och blundar för uppenbara brister, ibland ger de en ombesiktning pga av fel som inte existerar.
Räknar man ut vad en onödig ombesiktning kostar, blir den totala avgiften dyr...

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

På nye tyskproduserte husbiler settes det på en rund gullfarget dekal - som regel støtfangeren bak eller i nærheten av denne. Denne dekal forteller at i følge TÜV trenger en ikke kontrollere gasol installasjonen igjen før det år/mnd som er angitt på dekalen.
Tack Knut, är det som du påpekar så bör väl den Svenska bilbesiktningen känna till detta - så varför "erbjöd de sig då att mot betalning" göra en helt onödig ej efterfrågad kontroll på min bil (= lurendrejeri)?

Innebär det att denna TÛV-dekal skall finnas på ex Bürstners 2010'or, mfl sålda i Sverige, ska ta upp detta med Bürstner?!

Kanske andra HBK'are redan varit i samma situation och "gått på besiktningens erbjudande" och betalat för denna enligt dina uppgifter "helt obehövliga kontroll av gasolsystemet"?

F

F.d. 25189

Guest

Besiktade 1 juli 300kr och sen 150kr för gasoltest !

ecblank.gif

Bilprovningen: Besiktning / Prislista / Kontrollbesiktning

Senast redigerad av en moderator:
Toppen