• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning.

F

F.d. 25267

Guest
Var och besiktade husbilen idag. Ska vi göra en gasolkontroll frågade den vänlige mannen - det INGÅR. Javisst sa jag det gör jag varje år. Besiktningen kostade 480kr. När jag skulle betala fick jag reda på att gasolkontrollen som ju INGÅR kostade 150kr extra. Märkligt att först säga att det INGÅR och sedan ta extra betalt för det. Hursomhelst kan det väl vara värt 150 kr men då ska man säga det från början tycker jag. Förra året kostade besiktningen bara 300 kr så man har ju höjt ordentligt ändå. Det är inte pengarna - det är principen - man ska inte säga en sak och göra en annan. Vet inte vad de nya privata bes-stationerna tar betalt men man får väl kolla det till nästa år. Det är ju konkurens även där - kanske nyttigt. Monopol är aldrig bra. Per
 
F

F.d. 9573

Guest
Sv: Besiktning.

Nej om någon talar om för mig att det ingår så skulle jag inte betala.
Vilket bedrägeri
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Besiktning.

När man skulle göra det på vår bil visste dom på Bilprovningen inte hur Secumotion funkade, så dom lyckades inte få igång gasolen. Så jag överlämnar det till dom som kan till våren.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning.

Bilprovningen trycker med drifttryck, dvs 30 mB, en riktig provtryckning bör göras med trycket 90 mB för att verkligen testa tätheten. Det trycket använder de flesta husbilsverkstäderna.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Besiktning.

Så olika det kan vara.
När jag besiktigade husbilen för ett antal månader sedan kostade det 300:- jag frågade då om dom kunde kolla gasanläggningen samtidigt och fick veta att det kostade 150:- extra vilket var OK för mig så det gjordes då.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning.

150 spänn för en enkel kontroll när man ändå är där är det väl värt.
Även om de inte kan göra samma tester som en gasol eller husbilsverkstad kan göra. De lär väl förresten in ens ta i bilen med tång för bara 150:-.

Risken finns ju också att man aldrig kommer sig för att lämna in bilen till en "riktig" verkstad.
Hur gick nu det där ordspråket: Bättre en enkel årlig kontroll för 150:- istället för ingen alls för 500:-

/Latmasken
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Besiktning.

480 kr det är priset för en husvagn. Jag betalade 300 förra veckan för husbilen
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Besiktning.

Det var väl husbilar det gällde ? Det beror på vikten. 300 kr upp till 3,5ton och 480kr däröver.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Besiktning.

När man skulle göra det på vår bil visste dom på Bilprovningen inte hur Secumotion funkade, så dom lyckades inte få igång gasolen. Så jag överlämnar det till dom som kan till våren.

Jag kan bara hålla med om det. Jag har i alla fall fått en dekal om utfört gasoltest. Enl. bilprovningens test är mitt system tätt mellan flaskanslutningen och Secumotion.
Jag har en egen gasolprovare med specialanslutningsslang till Secumotion och testar själv då och då.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning.

Förra veckan besiktigade jag min bil hos Svensk Bilprovning. 3.5 ton väger min bil, kostade 480 kr. Den blev godkänd! Gasoltestade, kostade 150 kr. Trycket var 30 mb, godkändes. Vem säger att 90 mb är det riktiga? Är Bilprovningens mätning värdelös eller? Kan någon reda ut vad som är rätt och riktigt?
Tack, Elisabeth :confused:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.620
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning.

Svensk Bilprovnings kontroll är ett läckagetest, alltså samma som du själv kan göra om du har en läckagetestare ("bubbelburk") monterad i husbilen.

När husvagns- eller husbilsverkstaden gör ett täthetstest, görs detta med 3 gånger arbetstrycket, i praktiken 100 mb.

I samband med nyinstallationer eller reparationer görs en provtryckning med ett ännu högre tryck.

De två sistnämnda testerna görs dessutom på lite olika sätt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning.

Har alltid undrat om man kan göra en konroll lika den som görs på nya bilar med ett kontrollmärke på 3 år?

Om o var kan man göra den?
 
Toppen