• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besiktning

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Hittade en tid i Kungsbacka den 17 maj.
Jag undrar nu om man får köra med bilen en liten tid innan besiktningen?
Senaste besiktningen var april 2010. Hb är nu avställd. Besiktnings perioden är juli -november.

Har för mig att jag har läst något om 21 dagar. Kan det stämma.

Längtar till High Chaparral...

T

Teddi

Guest
Sv: Besiktning

du får köra hur mycke du vill när den e påställd,,15mån,,mellan varje besikt,, ny som gammal husbil,,,besikt,,,varje år ,,vi har siffran 1--0 därav 10 siffror.på12 månader,,

Senast redigerad av en moderator:
Ö

örjan o irene

Guest

Hej!
Så här skriver bilbesiktningen i sin information "Hur ofta och när bilen ska besiktas. Normalt får du utskick från ett eller flera besiktningsföretag när det är dags för besiktning. Du är dock själv ansvarig för att se till att besikta fordonet i tid. En ny bil ska besiktas första gången när den är 3 år gammal och andra gången 2 år efter första besiktningen.
Bilar som är äldre än 5 år (3+2 år) ska besiktas varje år.
Vilken månad besiktningen ska ske?
Slutsiffran i registreringsnumret avgör. (ABC 123 ⇒ 3 är slutsiffran.)
Det går att besikta bilen 2 månader före och 2 månader efter ordinarie månad.
Ingen bil får maj eller juni som ordinarie besiktningsmånad, eftersom besiktningsföretagen har mer att göra då (husvagnar med mera som ska besiktas innan semestern). Maj och juni räknas dock in i ”2 månader före och efter”-regeln."
Där nämns ingeting om 21-dagar efter avställning.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hittade en tid i Kungsbacka den 17 maj.
Jag undrar nu om man får köra med bilen en liten tid innan besiktningen?
Senaste besiktningen var april 2010. Hb är nu avställd. Besiktnings perioden är juli -november.

Har för mig att jag har läst något om 21 dagar. Kan det stämma.

Längtar till High Chaparral...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, det finns en specialregel då du får köra i tre veckor utan bes. Men det är ett par krav som måste uppfyllas. Detta står att läsa när man har turen att hitta rätt.
  • är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
  • har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats
  • har varit avställt från och med inställelsemånaden
  • är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början.
Du får alltså köra om bilen hade godkänd bes. när den avställdes.
Hela besiktningsperioden måste ha passerat under avställningen.
Och sist men inte minst så gäller det bara bilar under 3500kg.

Jag tror det står som info. när du får papper/inbetalningskort om den får brukas, körförbud eller när nästa bes. måste ske.........
Om bilen blev avställd före förste Juli 2010 och väger under 3500kg så får du troligen köra med den. Om den blev avställd efter förste Juli så skulle du ha bes. den innan avställning, för bes. perioden hade redan påbörjats.

Här har du en äldre länk där problemet diskuteras.
Bläddra nedåt inlägg 8 så kommer svaren.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/334150

M.v.h. JANKRO.

Ps. 14 eller 15 månaders regeln gäller väl möjligen bara släpvagnar/husvagnar m.m. om den finns kvar ?

Senast ändrad:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025

Bilen är registrerad som LB Regnr: 757.
besiktades 2010-04-09. Ställdes av 2010-11-05.
Åter till frågan är det någon som vet om man måste åka raka vägen till besiktningen?

Fam Pettsson

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Det blir raka vägen till besiktningen. Du hade möjlighet att besiktiga under mer än 4 månader innan du ställde av den.
Lasse

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ja. Eftersom bilen skulle ha bes. Juli till November och den var inreggad under den perioden (till 2010-11-05) och kunde ha bes. då, så har du körförbud och måste börja med en bes.

M.v.h. JANKRO.

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025

Då är det bara att hänga på nätet och jaga en tid.
Det är tur att det inte var min bil det gäller.
Ja hjälper en bekant att hitta en tid eftersom jag är hemma varande och har tid att sitta vid datorn och hon jobbar.
Jag har regnr. 914. Ställde på bilen en dag i april och besiktade då.
Nu är den uppställd hemma hos min mor och väntar på utflykter.

Tack alla underbara.
fam Pettsson

Toppen