• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besiktning/vinterdäck?

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Jag tänkte besikta husbilen 30 mars för att ej få körförbud på bilen, kan man då ha sommardäck på bilen om det är snö/isfria vägar?

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Sv: Besiktning/vinterdäck?

Man får köra hela vintern med sommardäck om de inte finns snö och is

F

F.d. 27056

Guest

bilprovningen kollar inte däcken....om dom inte är extremt slitna.

F

F.d. 5110

Guest

Då gör inte den bilprovning du besöker sitt jobb va?
Självklart kollar dom däcken!

Jodå, dom gör sitt jobb men de har inte med att göra om du har vinter eller sommardäck på! Det är polisen som kollar det.

Bilprovningen kollar bara om mönsterdjupet är tillräckligt och att däcket inte har skador som påverkar trafiksäkerheten. Och sen en massa annat som har att göra med däckets bredd kontra hjulhusets och att fullt fjädrings- resp. styrutslag inte påverkar trafiksäkerheten...

//Lasse

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Urklipp :

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:
  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
  • Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.

F

F.d. 27056

Guest

Jag bor i jönköping och har besiktat idag på förmidagen. Det var 5 cm snö här då och det vräkte ner mer snö, men sommardäcken sa dom inget om på bilprovningen.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jodå, dom gör sitt jobb men de har inte med att göra om du har vinter eller sommardäck på! Det är polisen som kollar det.

Bilprovningen kollar bara om mönsterdjupet är tillräckligt och att däcket inte har skador som påverkar trafiksäkerheten. Och sen en massa annat som har att göra med däckets bredd kontra hjulhusets och att fullt fjädrings- resp. styrutslag inte påverkar trafiksäkerheten...

//Lasse

Ok, trixet är ju då att OM det är tex snöstorm och jättehalt vid besiktningstillfället och du kommer dit med sommardäck så FÅR dom inte provköra bilen vilket medför att besiktningen inte går att slutföra.

Men i övrigt var det kontroll av mönsterdjup o dyl jag avsåg, ja.

F

F.d. 5110

Guest

Ok, trixet är ju då att OM det är tex snöstorm och jättehalt vid besiktningstillfället och du kommer dit med sommardäck så FÅR dom inte provköra bilen vilket medför att besiktningen inte går att slutföra.

Men i övrigt var det kontroll av mönsterdjup o dyl jag avsåg, ja.

Vill du visa oss oinvigda var det står att de inte FÅR provköra bilen och att den därmed inte kan gå igenom besiktningen med godkänt resultat.

Jag har varit där ett antal gånger med motorcykel och de har av väderleksskäl avstått provkörning - men ändå godkänt fordonet.

Mvh

//Lasse

staffanulla

HBK Medlem
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2025

jo de kollar däcken, annars skulle jag inte betala 480 spänn för en besiktning:spinny:

F

F.d. 5110

Guest

jo de kollar däcken, annars skulle jag inte betala 480 spänn för en besiktning:spinny:

Det är vi nog eniga om - men nu var det frågan om de underkänner fordonet ifall det sitter sommardäck på när det råder vinterväglag....

Jag vill att någon påvisar att det är sant!

//Lasse

F

F.d. 24414

Guest

Det går att besikta med dubbdäck mitt i sommaren och sommardäck på vintern men man ska ha korrekt mönsterdjup.
Jag har själv bytt mina allt för slitna sommardäck till vinterdäcken(dubb) för att kunna besikta bilen under sommaren.
Det är som sagt en polissak att ha rätt däck i förhållande till årstiden, bilprovningen kollar ditt fordon men begär inte att du ska "vara i rätt årstid" när du besiktar.
Du kan alltså besikta ditt sommarfordon när du vill utan krav på vinterdäck.
Exempel: kan man besikta en Corvette cab i januari utan att köpa vinterdäck?
Går utmärkt! Kör dit med bra sommardäck bara!
Även motorcyklar går att besikta på vintern vilket jag ofta gör.

(Med reservation för att lagar/regler har ändrats det senaste året)

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Det är vi nog eniga om - men nu var det frågan om de underkänner fordonet ifall det sitter sommardäck på när det råder vinterväglag....

Jag vill att någon påvisar att det är sant!

//Lasse

Dom underkänner inte om du kommer med sommardäck på besiktning under vintersäsong, du får åka till och från besiktning inga omvägar, om du förstår mig rätt.
Jag gjorde så 2011 då jag skulle byta husbil.

Ring bilprovningen om du är tveksam och fråga.

//Pelle

F

F.d. 5110

Guest

Ring bilprovningen om du är tveksam och fråga.

//Pelle

Jag är inte tveksam! För mig har det varit klart hela tiden.

Det är LasseG:s påstående att man får underkänt vid besiktningen om man har sommardäck som jag ifrågasätter och vill att han kommer fram med fakta som styrker hans uppfattning

//Lasse.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Det är LasseG:s påstående att man får underkänt vid besiktningen om man har sommardäck som jag ifrågasätter och vill att han kommer fram med fakta som styrker hans uppfattning

//Lasse.

Det får han problem med.

Inte åker man väl och besiktar i snöstorm och och på isgata på sommardäck ,väntar till det blir bättre väder och dom kan prova den.

F

F.d. 11222

Guest

//Lasse.

LasseG ska väl igentligen svara själv. Men jag tycker att det var tydligt i hans första inlägg att det avsåg kontroll av däck INTE sommardäck på vintern och vice versa.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jösses.

Jag har väl inte påstått att man får underkänt PGA att man har sommardäck?

Om det råder vinterväglag så MÅSTE man ha vinterdäck.
Inte ens en bilprovare står vad jag vet över lagen eller?
På Bilprovningen i Norrtälje måste man lämna hallen och köra till ett separat ställe där man gör bromsprov. Om det nu råkar vara en nitisk besiktningsman, vilket det tycks finnas en och annan, så skulle han mycket väl kunna vägra att köra bilen olagligt på vinterväglag och därmed inte kunna slutföra besiktningen.

Hårddraget? Visst. Jag bara menar att det KAN finnas tillfällen då det är dumt att åka till Bilprovningen med för säsongen olagliga däck.

Är det så att du tycker att mitt resonemang inte funkar - fine.
Då säger vi att jag har fel och du har rätt. OK?

Peace! ;)

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Gjorde en registreringsbesiktning av en Yamaha FJR 1300 för några år sen (import från Italien).
På natten kom 15 cm snö :swoon:. Lastade in hojen i släpet och körde till besiktningen.

Var lagom spännande att starta upp hojen och köra metrarna från släpet till hallen då motorn var kall och gick med förhöjd tomgång. Här var det definitivt inget grepp i sporthojsdäcken :mcride: och den hojen vägde sina modiga kilon :cool:.
Killen på besiktniningen ville inte ta någon provtur och jag fick själv köra hojen runt bygget till vågen.

Besiktningen gick utmärkt :yes:

Toppen