• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besiktning utan RME?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag ska besikta husbilen för första gången i sommar. Jag brukar se till att jag har full tank (120 liter) när jag lämnar Tyskland. Kan det påverka utsläppsvärdena negativt vid besiktningen när jag inte har RME i tanken?

Vill helst slippa RME, men man kanske måste inför besiktningen?

Någon expert?

Bakterier slår ut dieselmotorer - DN.SE

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Besiktning utan RME?

Nej, ska inte vara något problem. Bilen är ju helbilsgodkänd i hela EU. Bara bränslet uppfyller dieselstandarden så är det ok. Prova gärna HVO annars, det ger ingen bakterietillväxt.

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Bra fråga. Jag tankar blankdisel i Norrköping och ska besikta i höst. Ska bli intressant att se kommentarer.
Lennart

MiRe

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025

Hej kör du husbilen på RME? Har du inte haft problem med igensatta bränslefilter. Och att den blir slö. Mvh Mikael

J

Jarn

Guest

Både i Sverige och Tyskland följer man EU normen DIN EN 590 som säger att man får blanda i upp till 7 % RME. Så där är ingen skillnad.
Detsamma om du tankar LKW Diesel i Tyskland, skillnaden är då att man får tanka med munstycken med betydligt högre flöde samt att det brukar vara en eller två Cent billigare per liter.
På vintern blandar man dessutom in additiv för att få bättre köld egenskaper.

Tankar du sedan på några av de stora kedjorna i Tyskland så har det ett bättre alternativ helt utan RME och högre cetan tal samt att det inte behöver tillsatser för att klara vintern.
Kostar runt 10 Cent mer per liter.
Heter på Shell, V-Power Diesel och på Aral, Aral Ultimate Diesel och hos andra t.ex. Super Diesel.

Jag själv brukar köpa den dyrare varianten någon gång per år och absolut sista tankningen innan vinteruppehållet.

OBS Detta alternativet finns i regel inte på mindre mackar eller kedjor.

När det gäller besiktningen så tror jag absolut att det är bättre med den dyrare varianten eftersom den har bättre och renare förbränning.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Tankar du sedan på några av de stora kedjorna i Tyskland så har det ett bättre alternativ helt utan RME och högre cetan tal samt att det inte behöver tillsatser för att klara vintern.
Kostar runt 10 Cent mer per liter.
Heter på Shell, V-Power Diesel och på Aral, Aral Ultimate Diesel och hos andra t.ex. Super Diesel.

När det gäller besiktningen så tror jag absolut att det är bättre med den dyrare varianten eftersom den har bättre och renare förbränning.

Tack! Jag ska prova att tanka V-Power Diesel när jag lämnar Tyskland i juni, om ingen tycker något annat.:)

F

F.d. 29925

Guest

Men mekanisk insprutning funkar det med en viss inblandning av bensin (max 20%) och en rejäl genomkörare på c:a 3000 varv under några minuter innan besiktning.

Peking

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2027

Inte alla Qstar men i Norrköping och dom flesta sjömackar har blankdiesei.

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Får man inte felmeddelande, typ "Check Engine", om bildatorn registerar avgasvärden utanför börvärdet?
Bilbesiktningen gör ju ingen fysisk avgasmätning på bilen (dieselbilar efter 2004), dom utgår bara ifrån informationen i bildatorn.

Senast ändrad:
F

F.d. 54808

Guest

Jag besiktigade min lastbil häromdan och hade gammal villaolja i tanken och det var inget problem.

F

F.d. 24550

Guest

"Får man inte felmeddelande, typ "Check Engine", om bildatorn registerar avgasvärden utanför börvärdet?
Bilbesiktningen gör ju ingen fysisk avgasmätning på bilen (dieselbilar efter 2004), dom utgår bara ifrån informationen i bildatorn."

Var och besiktigade husbilen igår och man kopplar inte in någon dator i bilen eller läser av den på annat sätt, vilket inte går att göra via instrumentpanelen. Däremot mäter man att partiklarna i avgaserna inte är över det tillåtna, vad det nu kan vara för värde. Frågade inte.
Bilen är en 2013.
Tvivlar på att man kan se skillnad på om man kör med eller utan RME.

//Evanders

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

"Får man inte felmeddelande, typ "Check Engine", om bildatorn registerar avgasvärden utanför börvärdet?
Bilbesiktningen gör ju ingen fysisk avgasmätning på bilen (dieselbilar efter 2004), dom utgår bara ifrån informationen i bildatorn."

Var och besiktigade husbilen igår och man kopplar inte in någon dator i bilen eller läser av den på annat sätt, vilket inte går att göra via instrumentpanelen. Däremot mäter man att partiklarna i avgaserna inte är över det tillåtna, vad det nu kan vara för värde. Frågade inte.
Bilen är en 2013.
Tvivlar på att man kan se skillnad på om man kör med eller utan RME.

//Evanders

Min är också en 2013, jag frågade. Därav mitt inlägg

Se även
8.2.1.2
Gasformiga utsläpp i EUR-Lex - 32010L0048 - EN - EUR-Lex

Senast ändrad:
Toppen