• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning tankflaska

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Våra Alugasflaskor (11 kg) börjar närma sig besiktning
finns det någon firma i Sverige som kan och får besikta tankflaskor
Inköpta 2010
Giltiga 10 år
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Våra Alugasflaskor (11 kg) börjar närma sig besiktning
finns det någon firma i Sverige som kan och får besikta tankflaskor
Inköpta 2010
Giltiga 10 år
Hej. Led3u.se hbkmedlem Anders Pålsson. Generalagent.
Är det gamla typen av flaska med lös nivåmätare löser han in dom.

Hälsningar Sanddammaren
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej ! Jag har varit i kontakt med alugas och fått beskedet att dom inte besiktigar LPG flaskor. Mig veterligen finns det ingen som gör det.
BBa

Va? För ett halvår sedan pratade jag med Anders Pålsson. Då var det inget problem att få en ny flaska med multiventil och bara betala ett utbytespris. Det är ju nya ventilsystem numera, bättre flottör och nivåmätare.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Va? För ett halvår sedan pratade jag med Anders Pålsson. Då var det inget problem att få en ny flaska med multiventil och bara betala ett utbytespris. Det är ju nya ventilsystem numera, bättre flottör och nivåmätare.
Hej !
Den 7 okt 2019 gjorde jag en förfrågan angående besiktning av alu flaskor. Svaret var" vi ombesörjer inte revisionsbesiktningar utan säljer bara nya". svaret var undertecknat av Jonnie Slottheden.
BBa
P.S Frågan gällde ju besiktning inte utbyte.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Viktig information:
Eftersom det förekommer felaktig information i denna tråd om besiktning av Alugas-flaskor har vi från tillverkarens representant i Sverige fått ett klargörande enligt följande:

Revision av Alugas tankflaskor Alugas tankflaskor skall genomgå en revision tio år efter tillverkningsdatum. En revision innebär en okulär kontroll av att tryckkärlet är fritt från yttre skador som kan påverka funktionen, en funktionskontroll av överfyllnadsmekanismen samt eventuellt utbyte av armaturen.

Denna kontroll kan utföras av tillverkaren i Tyskland eller ett företag med ackreditering för denna typ av verksamhet. Alugas representant i Sverige kan ge besked om vilka företag som kan utföra denna revision i Sverige. Använd kontaktformuläret på www.alugas.se

Alugas tankflaskor har tillverkats i drygt tolv år, under denna tid har konstruktionen haft i princip fyra olika utföranden. De första två åren tillverkades tankflaskan utan nivåmätare, och under efterföljande två år fanns det en nivåmätare i form av en lös enhet som fästes med clips på gasfasuttagets kran. Denna mätare kallas i branschen för ”Indi”.

Efter dessa två modeller kom det utförande som kallas ”Livello”, en konstruktion med separata hål i toppen för påfyllningsarmatur med överfyllnadsskydd, nivåmätare, säkerhetsventil samt gasfasuttag. Denna modell började tillverkas under 2010/11.

Nuvarande utförande, kallad Multiventil, introducerades 2015 och har en gemensam armatur för alla fyra funktionerna påfyllning med överfyllnadsskydd, nivåmätare, säkerhetsventil samt gasfasuttag.

Tillverkaren Alugas har tillsammans med distributören i Sverige kommit överens om att innehavarna av Alugas tankflaskor av de två första modellerna vid tidpunkten för revision ska som alternativ till revision erbjudas en uppgradering till en helt ny tankflaska av senaste modelll till ett subventionerat pris.

Detta erbjudande och eventuella byte kommer i Sverige att administreras av Alugas svenska representant, kontakt sker via kontaktformuläret på hemsidan www.alugas.se
 
Toppen