Nu är det ju vår och många kör in sina pärlor till besiktning. Det blir ibland en inte helt rolig upplevelse och kvaliteten på våra basbilar är kanske inte alltid vad vi hoppas. Decra har precis kommit med nya siffror som leder till litet eftertanke om vad man kan förvänta sig. Vårt vanligaste basfordon för husbilar ligger tyvärr mycket illa till och bara hälften av bilarna går igenom men en tredjedel har allvarliga fel.
Dekra är Tysklands största bilbesiktningsföretag och trea i hela världen. Varje år väger jätten samman alla sina besiktningsprotokoll till ett index, som visar vilken som är den mest och minst pålitliga begagnade bilen. I undersökningen viktas allvarliga fel tyngre än mindre relevanta – trasiga positionsljus spelar mindre roll än glappande spindelleder.
En av Dekras övergripande slutsatser är att köpare av begagnade bilar ska lägga mycket mer tonvikt vid mätarställning än tillverkningsår.
”Enligt vår uppfattning är körsträckan viktigare än bilens ålder när det gäller ett fordons känslighet för fel”, säger Gerd Neumann, Dekras högste test- och kontrollbesiktningsansvarige.
Modellerna som oftast fastnar i besiktningen
Klass Modell Procent utan väsentliga fel Procent med allvarliga fel
Mini/småbil Chevrolet Matiz 59,5 26,7
Kompaktklassen Chevrolet Nubira/Lacetti 59,5 26,6
Medelklass Citroën C5 (ej R-typ) 70,3 19,4
Högre mellanklass/lyxklass BMW 7er 78,0 10,4
Sportbil/cabriolet Opel Tigra 72,0 19,2
Terrängfordon/stadsjeep Hyundai Santa Fe 65,6 21,0
Skåpbil/familjevan Opel Agila (H00) 63,4 22,2
Lätt kommersiellt fordon Ford Tourneo/Transit Connect
58,7 22,7
Transportbil Fiat Ducato (230, 240) 51,3 33,0
Dekra är Tysklands största bilbesiktningsföretag och trea i hela världen. Varje år väger jätten samman alla sina besiktningsprotokoll till ett index, som visar vilken som är den mest och minst pålitliga begagnade bilen. I undersökningen viktas allvarliga fel tyngre än mindre relevanta – trasiga positionsljus spelar mindre roll än glappande spindelleder.
En av Dekras övergripande slutsatser är att köpare av begagnade bilar ska lägga mycket mer tonvikt vid mätarställning än tillverkningsår.
”Enligt vår uppfattning är körsträckan viktigare än bilens ålder när det gäller ett fordons känslighet för fel”, säger Gerd Neumann, Dekras högste test- och kontrollbesiktningsansvarige.
Modellerna som oftast fastnar i besiktningen
Klass Modell Procent utan väsentliga fel Procent med allvarliga fel
Mini/småbil Chevrolet Matiz 59,5 26,7
Kompaktklassen Chevrolet Nubira/Lacetti 59,5 26,6
Medelklass Citroën C5 (ej R-typ) 70,3 19,4
Högre mellanklass/lyxklass BMW 7er 78,0 10,4
Sportbil/cabriolet Opel Tigra 72,0 19,2
Terrängfordon/stadsjeep Hyundai Santa Fe 65,6 21,0
Skåpbil/familjevan Opel Agila (H00) 63,4 22,2
Lätt kommersiellt fordon Ford Tourneo/Transit Connect
58,7 22,7
Transportbil Fiat Ducato (230, 240) 51,3 33,0