• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning IG

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Besiktigade min nya husbil uttagen Nov-17, underkänd, ljuset felställt båda strålkastarna samt dimljus, handbroms dålig verkan, avgasvärden låg på gränsen men godkänt,varva ur bilen till maxvarv då och då var rekommendationen.
Just ljusinställning verkar svårt min tredje ny bil med samma fel,hur svårt kan de vara att göra rätt.
Blir att lämna på verkstad visserligen tar tillverkaren detta men ändå.
Handbromsen säger besiktningen är gjord för 3500kg bilar, den skall klara 16% av totalvikten blir marginellt när vikten ökar, i mitt fall 4500kg.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Betr ljuset har jag råkat ut för samma fenomen. Av 3 besiktningar har ljuset varit fel 3 gånger. Första gången var bilen "vindtirig". Ljusinställningen var över huvud taget inte gjord vid leverans (bilen var ny 2014). Fick ljuset ställt på leverantörens bekostnad. Året därpå var höger halvljus fel i sidled. Fick dock ingen 2:a på detta då det var rätt i höjd. Ny inlämning och får då beskedet att det inte går att justera (?). Vad gör man? Fick en faktura på att jobbet var utfört. 3:e besiktning, samma dilemma, ljuset snett. Eftersomjag kunde visa en faktura på utförd inställning, slapp jag på nytt en 2:a.
Vid storservice i våras gjordes en ny inställning och nu bedyrade verkstan att ljuset är korrekt. Får se nu till våren vad nästa besiktning ger.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Just det där problemet med handbromsen levde jag med tillsammans med en LT46 (4,6 ton).
Mekaniskt system anpassat för 3,5 ton. Alltid samma problem vid besiktning.
Vis av erfarenheten lärde jag mig att plocka isär, smörja rörliga delar, ev byta handbromsbackar och sist men inte minst körde jag av bromstrumman med blästersand.
Slutligen justera ut backarna maximalt och sedan åka iväg till besiktning. Ändå var det nära intill gränsfall, men
ändå godtagbart. Om jag inte gjorde denna procedur, så blev det alltid "att göra om och göra rätt".
Handbromsen är alltid ett återkommande gissel och utvecklingen av smarta system står tydligen helt stilla.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Om man ligger på marginalen för de 16% av vikten kan det hjälpa att se till att bilen är så lätt som möjligt vid besiktningen. Töm vattentankar och bagageutrymme innan besiktning. För min del har handbromsen klarat besiktningen bättre än vad den gjorde innan jag började med den rutinen.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Lättare vagn åker ur bromsprovan lättare. Är inte bromsarna utprovad av tillverkan för 4,5 t? . Det är väl inte så att spaken ta för högt upp?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tydligen har jag haft tur..... för i går så var jag på en besiktning med H-bilen... den gick "rätt igenom" :swoon:
Nu är detta första besiktning sen sista (detta var en grekisk besiktning då vi befinner oss där för stunden)... och det är 7 år sedan H-bilen blev besiktad i Sverige :eek:.... inte lätt att köra runt i Europa så länge och märka att det blir svårare och svårare att hitta vägen tillbaka till Sverige :spinny:

hoppas att ni andra klarar besiktningen.....lycka till..:wink:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Helt klart är handbromsmekanismen felkonstruerad för tunga bilar med AlKo-chassie. Såg i somras på fb ett inlägg där en person gjort om hävarmen där wirarna dras via ett ok.
Har haft tung bil sedan 2009 och alltid levt på gränsen. Även den nuvarande bilen har jag fått kommentaren att "det där va på gränsen".
Svetsade om hävarmen och besiktigade i onsdags o problemet är nu löst. Efter ombyggnad går det utan problem att montera på det ursprungliga sättet.IMG_1229.JPG
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Håkan J, har du gjort jobbet själv eller har du någon verkstad i Uppsala att rekommendera för modifieringen?
Köper man en ny dyr husbil borde man inte behöva modifiera den för att den ska fungera, tillverkarna lägger mycket tid på bodelen, det ska se bra ,kristallglasen med logotyp på åkte ut direkt på min tex.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Spelar ingen roll om det är en dyr bil. Tycker det är bedrövligt att AlKo släpper en sådan kass lösning. Dålig handbroms har man ju läst om i åratal så det kan ju inte vara någon nyhet för dom.
Jag gjorde det själv.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Bromsjusteringen sitter som taggbrickor inne i hjulen i trummorna på mitt ALKOchassie -08 det är där man ska justera i första hand, sen funderar jag om det är rätt att testet hos BP ska göras på rullar en parkbroms ska väl användas då bilen står stilla, fick ett svar att den ska fungera som panikbroms om det händer något med den ordinarie bromsen tror inte att det hjälper i större farter med en tung bil.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har ALKO 2005.... min handbroms måste jag dra allt jag kan i för att bilen inte skall rulla.... nu vet jag om detta och drar som f.n :mad: .... när jag sen skall köra vidare så måste jag dra ännu hårdare för att få loss handbromsen :mad:.... nu vet jag om detta.... men min rygg klagar alltid som f.n :mad: och sen har jag värk i ryggen i flera dagar. :(.... så vist borde handbromsen fungera bättre än vad den gör idag....
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Jag har ALKO 2005.... min handbroms måste jag dra allt jag kan i för att bilen inte skall rulla.... nu vet jag om detta och drar som f.n :mad: .... när jag sen skall köra vidare så måste jag dra ännu hårdare för att få loss handbromsen :mad:.... nu vet jag om detta.... men min rygg klagar alltid som f.n :mad: och sen har jag värk i ryggen i flera dagar. :(.... så vist borde handbromsen fungera bättre än vad den gör idag....
Skruva av ett bakhjul och lys in i trumman så hittar du nog en justering där , brukar sitta mitt emot där h-bromswiren går in där sitter en taggbricka skruva den åt något håll antingen släpper den bromsen eller drar åt den när du dragit åt den så att du inte kan rubba trumman så släpper du något hack så att trumman går att flytta på igen, på med hjulet så är det klart , bara en sida kvar,var noga med uppallning så bilen inte kan ramla ner på dej. Lycka till. Bengt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Är inte bromsarna rätt justerade ja då har man ytterligare ett problem.
Justerskruve sitter klockan tre på trumman. Endast en hjulbult behöver tas bort. Inte hjulet.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har innande sista besiktningarna justerat handbromsen så den nästan ligger till i trumman. Eftersom jag fick ombesiktning vid ett par tillfällen.

Hissa upp ett hjul åt gången. Och som Håkan skrivit:
Justeringen sitter bakom en hjulbult kl. 9 vänster sida, kl. 3 höger sida.
DSC_2759-4488x2525.JPG
Det kan spara en femhundring på återbesöket på bilprovningen.

Krister.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Spelar ingen roll om det är en dyr bil. Tycker det är bedrövligt att AlKo släpper en sådan kass lösning. Dålig handbroms har man ju läst om i åratal så det kan ju inte vara någon nyhet för dom.
Jag gjorde det själv.[/QUOTE

ALKO levererar chassie bakaxel m.m. Men bromsarna är Fiat:s.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har justerat enligt ovan,först gäller det att lossa viren så den inte är spänd,justera vid trumman, spänn viren något se till så inte bromsen ligger på.
Det blir nog en ny domkraft ,bilmodellen är på gränsen trots tom bil, dessutom ganska hög lyfthöjd.
 
Toppen