• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besiktning HB < 3500 kg

F

F.d. 55347

Guest
Vet någon vilket pris bilprovningen tar för husbil registrerad som PB II. Enl BilP prislista på hemsidan kostar personbil 300:- och lastbil < 3500 kg 480. Har någon erfarenheten? :confused:Harry C

F

F.d. 4927

Guest
Sv: Besiktning HB < 3500 kg

Vet någon vilket pris bilprovningen tar för husbil registrerad som PB II. Enl BilP prislista på hemsidan kostar personbil 300:- och lastbil < 3500 kg 480. Har någon erfarenheten? :confused:Harry C
Min HB är registrerad som lastbil med totalvikt 3500kg och besiktningsavgiften var 480:- i höstas.

Lasse

F

F.d. 55347

Guest

Tack! Annars skulle det kunna vara uppgift för styrelsen att förändra!

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vår 5 tons Carthago (PBII) skall besiktigas i morgon, kostnad kr 300,- enligt bekräftelsen.

F

F.d. 1009

Guest

När jag frågade på bilbesiktningen så fick jag beskedet att det skulle bli "fri konkurrens" och att priset sannolikt skulle ligga på 300 - 700 kronor.
Bertil A

F

F.d. 4927

Guest

Vår 5 tons Carthago (PBII) skall besiktigas i morgon, kostnad kr 300,- enligt bekräftelsen.
Ja, där ser man! Logiken i husbilsvärlden är obegriplig. 480:- om bilen är lastbilsreggad och 300:- om det är en PBII. Det har alltså inte med mängden jobb/tid att göra utan vad som står på ett papper.:confused:

Lasse

F

F.d. 7117

Guest

Ja, där ser man! Logiken i husbilsvärlden är obegriplig. 480:- om bilen är lastbilsreggad och 300:- om det är en PBII. Det har alltså inte med mängden jobb/tid att göra utan vad som står på ett papper.:confused:

Lasse
När du besiktar så håll för örona när de tokvarvar motorn för avgaskontrollen. En frisk motor ska hålla säger de.:mad:

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Hej, när jag registreringsbesiktigade min husbil för ett par månader sedan sa besiktningsmannen att man numer slutat med denna "tokvarvning". Det hade blivit alldeles för dyrt....

/Roy

F

F.d. 7117

Guest

Hej, när jag registreringsbesiktigade min husbil för ett par månader sedan sa besiktningsmannen att man numer slutat med denna "tokvarvning". Det hade blivit alldeles för dyrt....

/Roy
De gjorde det så sent som hösten -09. Skönt om det är borta nu då. Men hur gör de i stället?

F

F.d. 1074

Guest

VÅR BIL PÅ 6500 KG, PBK 2 BESIKTIGADES I FÖRRA VECKAN 300:-

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest

När du besiktar så håll för örona när de tokvarvar motorn för avgaskontrollen. En frisk motor ska hålla säger de.:mad:
Ska kolla det nästa besiktning. Märkte inget nu, men å andra sidan var jag inne i besiktningshallen och avgaskontrollen har de utomhus. Är man då halvdöv som jag..........

Lasse

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

/Roy

Stämmer för min varvade dom inte mera än vad jag brukar göra , en del kanske skall vara glada att dom bli lite ursotade ;) :) ..

När det gäller besiktningen så är det ingen som gör den frivilliga gasolkontrollen för X-antal 100 lappar ?

Hmmm såg nu att min var LB reggad och finns det någon fördel med detta ??

Senast ändrad:
F

F.d. 51596

Guest

Personbil, PB, oavsett klass kostar 300:-
Lätt lastbil, LB, (<3500kg) kostar 480:-
Tung lastbil, Tung LB, (>3500kg) kostar 750:- (och uppåt om du passerar 7ton)

Är din bil reggad som lätt lastbil kostar det alltså mer (LB480kr jmf PB 300kr)

Klassar du upp din PB klass II till >3500kg+ kostar det fortfarande 300kr
Klassar du upp din LB till >3500kg så blir priset alltså 750 kr o uppåt för då är den tung

Alla nya PB (oavsett klass) o Lätta LB besiktas första gången efter 3 år o andra efter 5 vilket ger 2x300kr på 5 år.

Har du klassat upp din bil till >3500 kg (oavsett PB klass II eller LB) så skall den besiktas varje år även om den är ny.

Skillnaden i pris för TUNGA (>3500kg) fordon är alltså PB klass II : 300kr
LB tung : 750kr o uppåt

Alltså, besiktningsmässigt är det bara dyrare att ha reggat som LB i st f PB klass II. Tror dessutom att försäkringen är ÄNNU dyrare på LB kontra PB

F

F.d. 4927

Guest

Lätt som en plätt att förstå och logiken är oklanderlig!!!:D:D:D:D

Lasse

F

F.d. 29925

Guest

En särbestämmelse för bilar över 3500 kg är att de måste besiktigas senast 12 månader efter föregående besiktning.
Dvs man har inte som med en vanlig personbil 2 månader före och efter på sig för besiktningen.
Kan vara bra att se till så inte besiktningstidpunkten hamnar mitt i semesterperioden.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Fick husbilen (5 ton) besiktigad och godkänd i går, kostnad kr 300,-. Ingen rusning av motorn eller andra konstigheter.

Toppen