• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning etc privatköp

Elfsborg

FD HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
22677
Medlemskap
2023
Hej,
om man som förstagångsköpare skulle vilja ha en "second opinion" inför ett eventuellt privatköp av husbil - vem skulle ni anlita då? Bilprovningen etc., någon husbilsfirma, eller kanske någon annan? Då det är en såpass stor affär vill man ju göra vad man kan för att minimera riskerna och självklart är vi redo att betala en slant. Tack på förhand för tips och råd!
/Daniel

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Besiktning etc privatköp

De olika bilprovningarna kan nog hjälpa till med motor och drivlina, men fukttest och konditionen i bodelen är svårare.

Elfsborg

FD HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
22677
Medlemskap
2023

De olika bilprovningarna kan nog hjälpa till med motor och drivlina, men fukttest och konditionen i bodelen är svårare.

Tackar - har kollat lite på dem och vissa har iofs även fukttester, gasoltester etc., men min känsla är att man lurar sig lite och förvisso får en bild av en del som går att mer objektivt testa, men att man även missar en hel del - där en del kanske är mer subjektiva bedömningar - därav min initiala fråga.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Ni har ingen i bekantskapskretsen som är kunniga på husbilar? Jag har själv varit med ett antal bekanta när de tittat på husvagnar/ husbilar. Efter att ha haft 7 husvagnar och 4 husbilar så har man hyfsad koll på vad man ska syna. Har blivit några bomresor tillsammans med mina vänner när man visat de problem som de inte själva tänkt på.

Senast ändrad:

Elfsborg

FD HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
22677
Medlemskap
2023

Ni har ingen i bekantskapskretsen som är kunniga på husbilar? Jag har själv varit med ett antal bekanta när de tittat på husvagnar/ husbilar. Efter att ha haft 7 husvagnar och 4 husbilar så har man hyfsad koll på vad man ska syna. Har blivit några bomresor tillsammans med mina vänner när man visat de problem som de inte själva tänkt på.

Hej,
tyvärr inga bekanta i husbilsvärlden. Vi kommer visserligen att köpa relativt nytt, vilket gör att risken för att det ska vara något fel ändå minskar, men det gör ju även att beloppen ökar... :)
/D

Toppen