• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning av svensk bil i Spanien.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Råder en viss förvirring i ovanstående ämne och jag lägger ut frågan här eftersom jag vet att här finns mycket kunskap i lagar och regler.

Det gäller alltså svenska bilar som befinner sig i Spanien och skall in för besiktning.

Fick igår höra om en svensk här på Gran Canaria, som med sin svenska bil åkt till den spanska bilbesiktningen ITV och fått bilen besiktigad och klisterlappen påsatt uppe vindrutans högra hörn.

Att ITV gör en besiktning kan jag förstå, eftersom det är ett privat drivande affärsföretag, men gäller det verkligen i Sverige? Gäller försäkringen t.ex.?

Letade lite på nätet nu på morgonen och hittade det här på den svenska tidningen Sydkustens hemsida.

Måste erkänna att jag inte blivit klokare. SWEDAC, den svenska myndigheten säger NEJ, medans andra säger ja!

Saxat ut Sydkusten:

"Expertsvar:2012-01-03 17:32:56

Förvirringen är uppenbarligen enorm. Det besked vi fått av spanska bilbesiktningen är att svenskregistrerat fordon kan besiktigas av ITV. Vi ska utreda detta närmare och återkommer i ärendet.
Mats Björkman/Sydkusten

2012-01-03 17:22:38
Gäller besiktningen verkligen i Sverige?

Läser på Swedac's hemsida:
Innebär avregleringen att jag kan åka till Danmark eller något annat land inom EU för att besiktiga mitt fordon?

Det är i dagsläget inte möjligt att besiktiga en svenskregistrerad bil i exempelvis Danmark eller Spanien. Det har att göra med den lag som riksdagen beslutade när besiktningsmarknaden avmonopoliserades. Fordonslagen innehåller sedan den 1 juli 2010 bestämmelser om att besiktningsföretag får besiktiga bilar inom de län som besiktningsföretaget beviljats ackreditering för. Länsindelningen är en indelning av Sverige i regioner, detta innebär att ackreditering inte kan beviljas besiktningar utanför Sverige. Swedac kan med nuvarande lagstiftning därför inte påverka möjligheten att besiktiga bilen utomlands.

trannel
SVAR: Det har rått stor förvirring beträffande vad som gäller beträffande besiktning i Spanien. Det går dock numera att besiktiga svenskregistrerad bil hos den spanska bilbesiktningen ITV. Den närmaste stationen för Marbellabor är den i industriområdet i Estepona: Itv Estepona | ITV cita previa

Du uppger registreringsnumret vid telefonbokning av tid, på 902 575 757. "
 
Toppen