• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besikting - avställd

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Snabbaste sättet att få reda på saker och ting är att fråga klubbens medlemmar. Ursäkta om svaret redan finns någonstans i djupet av tidigare diskussioner.

Husbilen skall besiktigas på fredag. Den är nu avställd med garageförsäkring. Kan jag köra till och från besiktingen utan att ställa på den? Om ja, fungerar försäkringen (trafik och vagnskada) utan kontakt med försäkringsbolaget.

En påställning en vecka fördyrar ju den redan dyra besiktingen med det dubbla.

Tack för hjälpen.

Håkan

J

Jarn

Guest
Sv: Besikting - avställd

Håkan, har du en skatt på 5018:- så är det dag för dag betalning, så det fördyrar ju inte besiktningskostnaden med det dubbla.
Att köra med bilen avställd, kan ju skapa problem om du råkar ut för något. Då har du ju ingen gällande försäkring. Absolut inget att rekommendera.

Sten 44

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4650
Medlemskap
2025

Jag besiktigade vår husbil när den var avställd. Enl. försäkringsbolaget (LF) är bilen bara trafikförsäkrad, alltså ingen vagnskada. Gäller bara till och från besiktningen. OBS kör försiktigt.

F

F.d. 52983

Guest

hei.
du kan kjøre korteste veg til verksted, og korteste veg til bilprovningen

mvh kristian

Uffe A-son

HBK Medlem
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2025

Garageförsäkring gäller inte vid färd till o från besiktning,det är lugnast att du ställer på bilen innan besiktning./Uffe:mcride:

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Tack för råd, bäst att ställa på.

Kostnaden blir ju (årskatt + årsförsäkring) delat med 365, gånger 7 dagar (kortaste tid), plus 50:- i grundkostnad. Eller hur?

Får väl kompensera med att köra under veckan:)

Håkan

F

F.d. 29911

Guest

Ställ på via internet så får du ett svar att den är påställd och info har skickats till
försäkringsbolaget. Då är det bara att köra till besiktningen. Försäkringen gäller från på-
ställningen.
HBK 5081

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

RIVIERA
Varför vill du besiktiga en avställd bil, det behövs ju inte!

Leif C

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

För att kunna tillvarata den frihet man har med husbil att med den framförhållning det tar att via nätet på minuten kunna ge sig iväg. Att få tid till besiktning kan ta veckor.

Håkan

F

F.d. 29962

Guest

Det är förbjudet att köra med ett avställt fordon, av vad slag det månde vara. Hur fordonet är försäkrat är en annan sak, det måste vara minst trafikförsäkrat när det är i trafik, d.v.s. påställt.

ELL

F

F.d. 3297

Guest

Hej, Riviera,
jag förstår vad du menar och gör själv på detta sätt:

1) beställ besiktning på hösten (jag har nolla som slutsiffra).

2) Beställ "påställning" via dator till den dagen.

3) "Dagen B": kör till besktning och (förhoppningsvis) hem med godkänd bil.

4) "ställ av" bilen via datorn och låt "vintern ra...!".

5) Vårkant. Fint väder, "ställ på" bilen via datorn och rulla!

Kan det bli enklare eller snabbare igång? :)

T

Teddi

Guest

hej. ja brukar ta de via mobil. då får du en kvittens via ett sms .bra att ha i dessa brist på klisterlappstider.de låter ja vara kvar till avställning.polisen gillar detta. dom läser detta ock slipper själva gå ut på nätet.

F

F.d. 3297

Guest

Ja, Teddi,
f´låt, det glömde jag nämna! :p

Även via webben så får man en kvittens.
Bara att printa ut och räcka över vid kontroll.

Toppen