• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

berusad älg

F

F.d. 52979

Guest
viewer

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: berusad älg

Kan det bli en mer grym död!! Lever den så ser den inte frisk ut. Stackars sate.
//Mia

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jodå, den lever, den var helt enkelt treradig efter att ha pallat både äpplen och plommon i Särö, bara tio minuter från vår gård här i Vallda.. Älgen fastnade i trädet då den försökte nå de bästa frukterna högst upp, räddningstjänsten fick vinscha ner den, sen låg den kvar och sov ruset av sig ända till morgonen, då den raglade iväg till skogs!

Enligt fastighetsägaren var ögonen rödsprängda och den doftade som en halv spritfabrik...:wub:

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Inte alla eftersök ger ett resultat.
Min hund hittade denna kalv, där modern avled direkt efter påkörning men kalven försvann.
Vår hund hittade den däremot några dagar senare men då hade troligen räven redan försvunnet med det avbrutna bakbenet.
(en kvalfylld död antagligen)

Bilagor

• Älgen 001.jpg
    Älgen 001.jpg
    203,3 KB · Visningar: 2
M

Mindin

Guest

Även rådjurs genväg (läs;passage mellan träd) kan ta en ända/ände med förskräckelse...
Åhustripp 005.JPG
Mannen och sonen fick "lyfta" upp stackaren ut "klykan"..
Så i detta fall slutade det också lyckligt!!

Bilagor

• Åhustripp 003.JPG
    Åhustripp 003.JPG
    855,9 KB · Visningar: 1
F

F.d. 5322

Guest

Inte alla eftersök ger ett resultat.
Min hund hittade denna kalv, där modern avled direkt efter påkörning men kalven försvann.
Vår hund hittade den däremot några dagar senare men då hade troligen räven redan försvunnet med det avbrutna bakbenet.
(en kvalfylld död antagligen)

En gissning skulle kunna vara att bilföraren inte uppgav att det rörde sig om två djur. Det är väldigt vanligt att de har fel när de anger plats, hur det gick till, hur många djur och på vilket håll de försvann. Förmodligen beror det på chocken.
En älg med avkört bakben är som regel inga större problem att hitta. Ett framben är värre. Antagligen har man enbart koncentrerat sig på uppgifterna man fått och tagit hand om kon som blev kvar på platsen. Av storleken på kalven att döma, hade den klarat sig ensam om den varit oskadad.

Lg/ medlem

Toppen