• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bernard Nordh på Vildmarksvägen

F

F.d. 25401

Guest
I min gröna ungdom läste jag alla böcker jag kunde komma över, av författaren Bernhard Nordh som skrev i "Marsfjällets skugga" mm.
Visste inte då att jag skulle få inspiration av HUSBILSKLUBBEN att åka dit, och vidare runt Vildmarksvägen. Fantastisk upplevelse var det, o jag längtar dit igen. Ska läsa om böckerna igen i vinter. Det var över 50 år sedan som jag läste om nybyggaren Lars Pålssons vedermödor på Marsliden.
Hälsar alla på vägen gör sunearthur

Bilagor

• 017.JPG
    017.JPG
    4,9 MB · Visningar: 20
  • 024.JPG
    024.JPG
    4,7 MB · Visningar: 11
Senast redigerad av en moderator:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025
Sv: Bernard Nordh på Vildmarksvägen

Det var en TV serie för många många år sedan som handlade om folk i fjällvärlden.
Var TV serien från den boken??
Kommer inte ihåg vad den hette.

G

Göran & Carola

Guest

Det är kanske TV-serien "Nybyggarland" från 1972 du tänker på. Den hade i så fall inget med Bernard Nordh att göra.
Manus till den var skriven av Åke Söderlind, Lars Molin och Bo Johansson.

F

F.d. 25401

Guest

Ingen mans kvinna

Posted on September 28, 2011 by admin
Romanen Ingen mans kvinna är min absoluta favorit i Bernhard Nordhs rika repertoar. Bara att läsa omslagets baksida gör att jag direkt förflyttas genom tid och rum till Norrlands vildmark. Ingen mans kvinna är en roman med många djup. Den kan läsas som en spännande naturromantisk roman men den kan också analyseras på många ledder. Romanen blandar rena faktaskildringar om Norrlands fjällbyar med funderingar kring människans plats i naturen.
Ingen mans kvinna beskriver en kvinnas öde i Norrland. Kvinnans historia berättas genom en mans ord, en man som blivit intresserad av kvinnans öde och därför besöker fjällbyarna där hon levt och verkat. De ledstrådar som mannen får under sina vandringar leder till fjället Akkafjäll. Där upplever han en berättelse som på något sätt tvingar honom att teckna ned kvinnans levnadsöde.
Mästerverket Ingen mans kvinna har till och med har gjorts till spelfilm. 1953 gick Ingen mans kvinna upp på biograferna över hela landet. Filmen var faktiskt den första spelfilmen i färg. Kanske var det den fantastiska historien, kanske var det att filmen var i färg; filmen blev i varje fall en riktig publiksuccé. Max von Sydow hade en av huvudrollerna. Jag hade inte förmånen att se filmen då det begav sig, men för några år sedan fick jag lyckligtvis tillfälle att köpa ett gammalt exemplar på VHS.

Posted in Uncategorized|Leave a comment

F

F.d. 25401

Guest

Ingen mans kvinna

Posted on September 28, 2011 by admin
Romanen Ingen mans kvinna är min absoluta favorit i Bernhard Nordhs rika repertoar. Bara att läsa omslagets baksida gör att jag direkt förflyttas genom tid och rum till Norrlands vildmark. Ingen mans kvinna är en roman med många djup. Den kan läsas som en spännande naturromantisk roman men den kan också analyseras på många ledder. Romanen blandar rena faktaskildringar om Norrlands fjällbyar med funderingar kring människans plats i naturen.
Ingen mans kvinna beskriver en kvinnas öde i Norrland. Kvinnans historia berättas genom en mans ord, en man som blivit intresserad av kvinnans öde och därför besöker fjällbyarna där hon levt och verkat. De ledstrådar som mannen får under sina vandringar leder till fjället Akkafjäll. Där upplever han en berättelse som på något sätt tvingar honom att teckna ned kvinnans levnadsöde.
Mästerverket Ingen mans kvinna har till och med har gjorts till spelfilm. 1953 gick Ingen mans kvinna upp på biograferna över hela landet. Filmen var faktiskt den första spelfilmen i färg. Kanske var det den fantastiska historien, kanske var det att filmen var i färg; filmen blev i varje fall en riktig publiksuccé. Max von Sydow hade en av huvudrollerna. Jag hade inte förmånen att se filmen då det begav sig, men för några år sedan fick jag lyckligtvis tillfälle att köpa ett gammalt exemplar på VHS.

Posted in Uncategorized|Leave a comment
Vill man veta mera så kan man gå in på www.bernhardnord.se Där står även att det har spelats in 3 filmer, samt att i Bernhard Nordhsällskapet finns massor med länkar om folket som Nordh har interviuat

G

Göran & Carola

Guest

Vet du var eller i vilka områden filmen var inspelad??

Lite fakta från Lars Molin Sällskapet:

"1972 NYBYGGARLAND TV-serien består av 13 delar á 30 min. Stornäs (del 1:1) Björnen (del 1:2) Slättermyren (del 1:3) Handelsresan (del 1:4) Rentjuven (del 1:5) Midsommar i Fatmomakke (del 1:6)
Nybyggarland har inte visats i TV sedan 1974.
Manus av Lars Molin och Åke Söderlind
Regi av Lars G. Thelestam. Musik av Berndt Egerbladh.
Nybyggarland spelades in i Vilhelmina och med många Vilhelminabor i rollerna.
Lars Molin står endast för manuskripten till avsnitt 1-6. Hans manus till del 7-13 kom inte till inspelning, vart de tog vägen vet Sällskapet ej idag men vi forskar vidare. Lars G. Thelestam regisserade (och klippte) avsnitt 1-6 och Lars Molin deltog som inspelningsledare på vissa avsnitt."

Vet att flera delar i serien är inspelade i Klimpfjäll/Marsliden/Fatmomakke, då jag har en bekant som spelade en roll i den.

Toppen