• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beräkna övervikten med de nya regler

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då det nu har kommit nya regler om övervikt så undrar jag, vart går gränsen för mig... Min bils totalvikt är 4500kg
Max 10% av totalvikten blir 450kg
Innebär det då att gränsen för mig att förlora körkortet går vid 4951kg... Eller?

JAG HAR STÄNGT TRÅDEN PGA INLÄGG 2 VISAR DÅLIG RESPEKT OCH FÖRSÖKER FÖRLÖJLIGA MIN UNDRAN
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Intressant frågeställning!

Här är några andra:

Hur mycket för fort får jag köra innan jag blir av med körkortet?

Hur många får jag köra ihjäl innan det räknas som grov vårdslöshet i trafik?

O.s.v.

Varför är så många på detta forum så besatta av att hitta kryphål av allehanda slag? ("Jag campar inte, jag parkerar.") ("Jag reser inte, jag åker isolerad i min husbil.")

Pålle
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Då det nu har kommit nya regler om övervikt så undrar jag, vart går gränsen för mig... Min bils totalvikt är 4500kg
Max 10% av totalvikten blir 450kg
Innebär det då att gränsen för mig att förlora körkortet går vid 4951kg... Eller?
Hej
Gränsen för ev körkortsindragning går väl fortfarande vid > 50% överlast, så vitt jag förstår.
Många borde dra en suck av lättnad med dom nya reglerna då flertalet HB idag går med överlast.

Hejs
Claes 105
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Varför är så många på detta forum så besatta av att hitta kryphål av allehanda slag? ("Jag campar inte, jag parkerar.") ("Jag reser inte, jag åker isolerad i min husbil.")
Är väl knappast att leta kryphål om man vill veta vad lagar o regler säger, t ex parkeringsregler.

Hejs
Claes 105
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen