• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Belysning He-Ki panoramtaklucka

F

F.d. 10936

Guest
Hej. Nybliven husbilsägare och håller på att se över alla funktioner. Husbilen är utrustad med en He-Ki panorama tacklucka med inbyggd belysning, två 2 lysrör på vardera sidan av tackluckan. Ena sidan fungerar korrekt men på den andra "gliser" röret bara lite grann i ändarna. Har såklart bytt rör utan framgång. Antar att det måste finnas glimtändare/drossel någonstans men har ingen manual till takluckan. Någon som sitter på en manual eller vet var man hittar ovan eller måste man skruva ner hela innerramen?

/Christian
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Belysning He-Ki panoramtaklucka

Jo det är som Lasse skriver lätt att ta bort dom och ersätta med ledstrip men glöm inte då att även koppla ur eller ta bort elektronikdelen till lysrören utan bara koppla in direkt på ingående plus och minus .
Detta har utövats ett antal gånger med lysande resultat.
 
F

F.d. 10936

Guest
Sv: Belysning He-Ki panoramtaklucka

Hej och TACK för tipset! Såvitt jag förstått (efter lite efterforskning) så finns det inte drosslar och glimtändare som på vanliga 230 armaturer utan endast ett kretskort som tydligen är svindyrt... Har hört talas om LED-strip men har ingen aning om hur de fungerar. Köper man dem i lämplig längd eller är det något man kan kapa/skarva själv? Var köper man dem?

/Christian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Belysning He-Ki panoramtaklucka

Både Ledkungen og Linderbelysning i företaksforumet her i husbilsklubben.se lagerfører flere varianter av ledlister, disse kan klippes av ved markerte punkter og tilkoblingsledning loddes fast og kobles direkte til 12V. Klippepunkt for hver 3 dioder - legde blir da avhengig av tetthet på den valgte stripen. 25 eller 50 mm pr enhet er det mest vanlige.
 
Toppen