• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Beläggning på linser i strålkastare

ollem

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3.0 M-Jet 157 hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B514SL
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Ospecificerat
Vår Hymer är försedd med huvudstrålkastare, Hella, med linser liknande de som finns för xenonstrålkastare. Våra lampor är vanliga halogen. Linserna har med åren blivit grumliga genom en beläggning både på fram- och baksidan på själva linsen. Jag har försökt ta isär lampinsatsen. Det går bra att lossa alla skruvar som håller själva linsen. Den blir lös och ledig. Men - jag begriper inte hur man ska få ur den ur själva strålkastaren så man kan rengöra den. Hur man än vrider och vänder den är det något som tar emot.

Det finns ju pussel i form av vridna ståltrådar som kan tas isär om man bara vrider allt rätt. Kan det vara så att Hymers lins är konstruerad på samma sätt - bara den som kan "koden" kan få ut den?

Vore bra att veta om någon annan haft samma problem och är mer klurig än jag i att lösa metallpussel och verkligen fått ut linsen. Det verkar onödigt att köpa nya insatser för flera tusenlappar om det bara är linsen som är smutsig.

Anledningen till att den är skitig är väl att vi kör året runt och att det far omkring en massa saltsörja i motorrummet. Bilen har gått 18 000 mil redan.

Tacksam för tips eller åsikter.

F

F.d. 53012

Guest
Vad jag förs tänkt att rengöra utan bytes ut mot nya och bilarna är inte konstruerade att rulla året runt i en av världens svåraste klimat dessa bilar görs i så otorligt små volymer när dom är helintegrerade så några egentliga tester har fabrikanten inte varken råd med eller vill lägga på den blygsamma antal enheter. Tråkiga ord men det kommer från en som har insyn i tillverkningen. Köp en bil med vanlig kaross så får man i alla all bra lyse på bekostnad av allt annat som du kanske inte vill ha men den optimala bilen är inte tillverkad ännu. Orden kommer från NBB:s produktionsansvarige där många liknande lyktor tillverkas till olika nichbilar.

ollem

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022
Jaktfalken skrev:
Vad jag förs tänkt att rengöra utan bytes ut mot nya och bilarna är inte konstruerade att rulla året runt i en av världens svåraste klimat dessa bilar görs i så otorligt små volymer när dom är helintegrerade så några egentliga tester har fabrikanten inte varken råd med eller vill lägga på den blygsamma antal enheter. Tråkiga ord men det kommer från en som har insyn i tillverkningen. Köp en bil med vanlig kaross så får man i alla all bra lyse på bekostnad av allt annat som du kanske inte vill ha men den optimala bilen är inte tillverkad ännu. Orden kommer från NBB:s produktionsansvarige där många liknande lyktor tillverkas till olika nichbilar.

Tack för svaret!
Jag håller med och tror dig vad gäller strålkastarnas kvalitet. Men - lite dyrt är det att köpa ny bil, eller nya lyktor, när lyktorna behöver rengöras. Något att tänka på i framtiden kanske.

Beläggningen sitter väldigt lös, ungefär som alldeles ny imma på ett gott glas öl. Jag har beslutat att eftersom pusslet inte verkar ha någon lösning inhandla 1 st blockflöjtsborste. (En cylindrisk borste gjord för att rengöra blockflöjten inuti). Eftersom jag inte är blockflöjtsägare kommer jag att böja denna i en sådan båge att den kommer åt på framsidan (den sida som vetter framåt) på linsen. Blockflöjtsborstar är i regel gjorda av ett mycket mjukt material som inte repar linsen. När arbetet är slutfört kommer jag att rapportera resultatet.

Mvh Olle

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
ollem skrev:
Tack för svaret!
Jag håller med och tror dig vad gäller strålkastarnas kvalitet. Men - lite dyrt är det att köpa ny bil, eller nya lyktor, när lyktorna behöver rengöras. Något att tänka på i framtiden kanske.

Beläggningen sitter väldigt lös, ungefär som alldeles ny imma på ett gott glas öl. Jag har beslutat att eftersom pusslet inte verkar ha någon lösning inhandla 1 st blockflöjtsborste. (En cylindrisk borste gjord för att rengöra blockflöjten inuti). Eftersom jag inte är blockflöjtsägare kommer jag att böja denna i en sådan båge att den kommer åt på framsidan (den sida som vetter framåt) på linsen. Blockflöjtsborstar är i regel gjorda av ett mycket mjukt material som inte repar linsen. När arbetet är slutfört kommer jag att rapportera resultatet.

Mvh Olle

Hej Olle!

Jag ser fram emot att se och höra hur det gått för dig. Misstänker att jag har liknande lampor på min Frankia. Ta gärna några bilder också.

Lycka till

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jag löste problemet med dåligt halvljus på vår bil med att byta glödlampor.
Osram har en lampa man kallar Night Breaker som ger 90% mer ljus och 35m längre ljuskägla.
Den har samma watt som original-lampan och skall inte ge mer värme.
Dom är köpta hos Mekonomen för 370kr paret, men finns säkert på fler ställen.
Så jag har bra halvljus nu.

Krister.

Toppen