• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bekymmer med el-cykel

F

F.d. 55337

Guest
Är det fler än mig som har problem med sin elcykel?

I augusti 2011 köpte jag en elcykel av märket Sjösala utav Team Sportia. Den har fungerat perfekt ända tills jag skulle använda den hemma, efter att vi kommit hem efter vår övervintring i Spanien. Batteriet hade jäst/svällt och var helt dött. Vi har varit väldigt noga med att hela tiden underhållsladda batteriet.

Vi tog då kontakt med närmsta butik som ligger i Åkersberga, det var i början på maj. Efter otaliga telefonsamtal har vi fått reda på att dessa batterier inte finns längre. Butiken har skickat batteriet till ett företag som skulle försöka och reparera det men utan resultat. Det återstår nu att försöka byta ut pakethållaren, som håller batteriet, till en annan modell som det finns batteri till. Men det verkar inte ens finnas batterier till nyare modeller. Så nu står vi här med en cykel som inte ens är 2 år gammal och som kostat nästan 13 000 kr som inte går att använda på grund av att man inte kan få fram reservdelar. Det tycker jag är skandal. Tilläggas kan att cykeln är väldigt tungtrampad utan hjälp av elmotorn.

Till midsommar åker vi söderut, men det verkar som att det får bli utan min elcykel.

/Birgitta
Vårt husbilsliv

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bekymmer med el-cykel

Konsumentköplagen gäller alltid

Enligt konsumentköplagen har du tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt köplagen har du två års garanti på varan! Om säljaren menar att det bara år ett års garanti så menar han fabrikantens garantiåtagande gentemot säljaren. Som kund har du två års garanti och ingenting annat oavsett vad säljaren säger. Så har jag fattat det!

Ett så stort företag som Team Sportia borde vara rädda om sin goodwill så nog borde det gå att få rättelse här, i synnerhet som du har flera lagar på din sida!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kanske börjar folk upptäcka att sund kost (LCHF t.ex.) är bättre än att slita ut kroppen i förtid på svettiga gym o.s.v. och betala dyrt för konstlad inomhusmotion!

En möjlighet är kanske att köpa batteriet direkt från Kina! Om Birgitta har något namn och beteckning på batteriet (så mycket data som möjligt) så kan jag söka efter det på olika kinesiska sajter. Jag börjar bli rätt bra på att hitta saker och ting i tillverkningslandet no. 1 numera.

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nu när sociala media har fått så stor genomslagskraft kan det vara en bra idé att kommentera brister på säljarens facebooksida om sådan finns. Det brukar ta skruv direkt.

F

F.d. 53012

Guest

Tråkigt och då kan du tänka när dom lurar i oss att åka elbil, man får hoppas att man vunnit högsta vinsten då så det räcker till batteribytet varje år. Kolla med Batterilagret har ganska mycket udda storleker.

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Morning.
Jo du skall prova Kinaspåret, har köpt batterier till dammsugare där för mindre än halva priset mot Sverige, visserligen får man löda och grejja lite själv men det är det värt, skall även renovera min elcykel frammöver med batterier därifrån.
MVH KEJO

F

F.d. 29908

Guest

Knappast troligt att du kommer att kunna åberopa ngn garanti på ett batteri till en 2 år gammal produkt, på bärbara datorer så brukar man på sin höjd kunna få 1 års garanti på batterier.

F

F.d. 55337

Guest

Knappast troligt att du kommer att kunna åberopa ngn garanti på ett batteri till en 2 år gammal produkt, på bärbara datorer så brukar man på sin höjd kunna få 1 års garanti på batterier.

I det här fallet handlar det inte så mycket om det går på garantin eller inte, problemet är dessvärre att dom inte verkar kunna få fram något batteri över huvudtaget. :-( Fabriken som gjort batterierna finns inte längre och ett annat batteri av ett annat fabrikat verkar lika svårt att få tag på.

/Birgitta

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ett alternativ är att köpa ett kit (batteri, styrdosa m.m.) utan motorhjulet.

Är man händig kan man kanske koppla ett annat batteri till befintlig styrdosa.

Jappe

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Man borde ju kunna plocka isär höljet och byta cellerna.
Har man kunnat montera i batterierna så bör man ju kunna montera ur dom och ersätta med nya.

F

F.d. 55337

Guest

:wub:
Nu verkar allt ha löst sig. Erik på Team Sportia ringde för en stund sedan och meddelade att jag får en ny cykel. Den är av samma märke men av en senare årsmodell vilket betyder att den förmodligen har ett bättre batteri och som förhoppningsvis även finns som reservdel längre fram.

En eloge till Erik som äntligen löste det hela, cykeln ska vi hämta imorgon på vår färd söderut.

/Birgitta

F

F.d. 55337

Guest

Nu är vår resa räddad. Jag fick en helt ny cykel utan att behöva betala någon mellanskillnad. Denna cykel var av en senare modell och hade därmed fler finesser och en stadigare ram. Erik på Team Sportia i Åkersberga har verkligen gjort sitt bästa för att lösa detta problem. Även om vi inte kunnat använda cykeln i drygt 1,5 månad är vi mer än nöjda med denna lösning, tack Erik.

/Birgitta
Vårt husbilsliv

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Kanske börjar folk upptäcka att sund kost (LCHF t.ex.) är bättre än att slita ut kroppen i förtid på svettiga gym o.s.v. och betala dyrt för konstlad inomhusmotion!

En möjlighet är kanske att köpa batteriet direkt från Kina! Om Birgitta har något namn och beteckning på batteriet (så mycket data som möjligt) så kan jag söka efter det på olika kinesiska sajter. Jag börjar bli rätt bra på att hitta saker och ting i tillverkningslandet no. 1 numera.

Jappe

Jag ställde frågan till en cykelsäljare i Kina om hur viktigt det är med kvalitén på batterierna och fick detta svaret....

We are confidence in our quality of motor.
As to the battery, honestly there's no excellent battery supplier.

Tänk när även säljarna erkänner brister.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

Nu är vår resa räddad. Jag fick en helt ny cykel utan att behöva betala någon mellanskillnad. Denna cykel var av en senare modell och hade därmed fler finesser och en stadigare ram. Erik på Team Sportia i Åkersberga har verkligen gjort sitt bästa för att lösa detta problem. Även om vi inte kunnat använda cykeln i drygt 1,5 månad är vi mer än nöjda med denna lösning, tack Erik.

/Birgitta
Vårt husbilsliv
Det var riktigt snyggt jobbat av Team Sportia!
Något för våra husbilsförsäljare att ta efter:)

Kör hårt med hojen nu!

Toppen