Sv: Behövs larm?
Jag har läst många texter om larm både här och på nätet. Finns tydligen larm som är jättedyra med många finesser. Min lite provocerande fråga är då, behöver man larm i husbilen och då av vilken anledning. Larmföretagen vill så klart sälja på oss olika dyra larm men behöver vi alla dessa olika larm med många finesser. Kan man klarar sig med det enkla eller bara lite sunt förnuft. Intressant att få höra vad Du tycker.
Godt spørsmål!. Og helt klart en personlig avveining om hvilket sikkerhets nivå man ønsker.
1.
For meg/oss er det viktigste å ha ett system som gjør at eventuelle brudd mot min/vår sikkerhet, eller innbrudd, blir avverget FØR det fysisk skjer.
2.
Når jeg/vi sover dypt, så stiller jeg krav om at larm skal dekke bedøvende midler, co co2 og andre luktfrie og bedøvende væsker/gasser, i tillegg til alle de normale gasser og trusler vi omgir oss med.
En husbil er en "kjemikalie bombe" hvor giftige gasser er konsentert på ett svært lite kubikkinnhold av luft. Jeg sover ikke i en slik innretning uten å vite at jeg har den beste sikring til å våkne så tidlig i en trussel mot min velferd at jeg og mine er 100% trygge.
Kan nevne ett lite eksempel. En god bekjent bodde i sin enebolig bare 500 m unna min villa. Han hadde ett normalt norsk hus bygget i tre, brannvarslere og en kjempefin rottweiler tispe. Om natten da de begge sov dypt, ble det ulmebrann i huset, brannvarslere ble hørt av naboer, ingen hund og ingen Terje kom ut, var ikke mulig å gå inn pga varme og røyk for nabo. Røykdykkere fant begge på gulvet i huset da de hadde vært på vei mot terasse dør, døde. Andre eksempler er enkle å finne i media med husbiler hvor triste uhell har skjedd pga co - co2 lekkasjer inn i kabinen.
Jeg/Vi ønsker ikke bli eksponert slike problemer.
Har forespurt om "husbil larmer" som klubben har inngått avtaler med, og disse er ikke i nærheten av hva jeg vil kalle en trygg husbillarm. Systemene er vanlige billige røykvarslere, propanvarsler og noen dørkontakter koblet trådløst mot en sms meldings sender. Har i alle mine husbiler kjøpt dyrt alarmsystem. Vi har aldri følt oss truet av noen art, og heldigvis aldri opplevet noe negativt på våre reiser i Europa. I Kroatia opplevde vi at våre naboer hadde innbrudd på campingplassen når vi var på stranden, ikke vi. Sånn sett har kanskje systemene vært overkill. Eller kanskje har systemet har holdt problemer unna uten at vi har merket trusselen(da er hensikten vår oppnådd)?. Når husbilene selges er kjøperne svært fornøyd og opptatt av at systemet er montert, og jeg opplever at husbilen åpenbart er mer lettsolgt for en god pris.
Og dett er min holdning til sikkerhet for alle ombord.