Sv: Behöver hjälp att tyda...
Hej igen,
helt lätt är det ju inte, men ju mer jag tittar på texten så ser jag att det rör sig om flera olika anteckningar som rör olika stölder med åtföljande straff.
Längst till vänster efter mitten står: "Enl. Wisbys Rådhusrätts förteckning hitsänd den 22 nov 1873 blev Christina Elisabeth Nordgren vid nämnda rätt den 28 juni 1873 dömd för 4 resan stöld att undgå 8 års straffarbete och ? 10 års förlust av medborgerligt förtroende. Enligt intyg 31/12 1873 qvar?? (sedan kan jag inte tyda resten av den delen).
Bredvid står: Enligt ? brottmålsförteckning blev pigan ? (ev hustrun?) Elisabeth den 22 aug 1870 uti Wisby dömd för 2 resan stöld att undergå 2 års straffarbete och 10 år vara förlustig medborgerligt förtroende.
Till höger om detta står: Enligt hitsänd ? förteckning blev pigan Chr. Elisabeth 15 febr 1869 vid Wisby Rådhusrätt dömd för första resan å olika tider och ställen föröfvad stöld att undergå 1 års 6 månaders straffarbete och 7 års förlust av medborgerligt förtroende.
Ovanför står något om ett intyg och längst till höger (snett ovanför) finns en anteckning där hon verkar bli frikänd av Kungl Majt ? i Wisby stad 1868 13/6.
Under det står Enligt Stockholms rådhusrätts utslag d 24/10 1867 dömd att för 1 resan stöld undergå 4 mån arbete i Sthlms stads Norra Kronohäkte och vara medborgerligt förtroende förlustig i 5 år.
Tydligen har hon haft svårt att hålla fingrarna i styr. Det var likadant med farmors bror. Han satt på Långholmen några gånger för stöld. Gudskelov att man inte behöver ta åt sig eller ha dåligt samvete för det.
Hoppas det hjälper något
Karin