• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 230V?

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Hej
I handboken för min bil står det att det skall finnas en tvåfas automatsäkring.
I husbilen kan jag bara hitta en jordfelsbrytare där det enligt handboken skall sitta en tvåfas automatsäkring.

Jordefelsbrytare är ju kanon men den gör ju ingen nytta vid kortslutning mellan fas och nolla eller överbelastning.

Är det någon som vet om det är upp till tillverkaren att göra som denna vill eller finns det några krav/regler på vad det skall finnas?

Tacksam för svar
Martin
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

Det sitter troligen ett sk. personskydd monterat som är både jordfelsbrytare och tvåpolig automatsäkring på 10 eller 16A i samma enhet.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

Tack Håkan
Jag får kolla närmare på "Jordfelsbrytaren" men borde den inte ha två vipparmar om den skall bryta både fas och nolla?
Martin
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

Hej

Lättaste sätt att se skillnad på en 2polig jordfelsbrytare och en personskyddsautomat är att jordfelsbrytaren brukar vara märkt 25A och personskyddsautomaten B10A eller C10A.

Om du är osäker ta en bild på den eller skriv av fabrikat och modell så kan du få svar på vad det är du har.

Hasse
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

Är det någon som vet om det är upp till tillverkaren att göra som denna vill eller finns det några krav/regler på vad det skall finnas?

Det är upp till tillverkaren hur man vill göra, tillverkaren skall följa ”Ett fordon ska vara konstruerat så, att risk för brand, explosion eller skada av annan orsak i möjligaste mån undanröjs” Fordonsförordningen SFS (2009:211) 2 kap. 7§

I husbilen kan där sitta en 2 polig säkringsautomat som då är märkt med utlösningsströmmen t.ex. 10A eller 16A.

Eller så kan där sitta en 2 polig jordfelsbrytare som är märkt med 30mA.

Eller så kan där sitta en personskyddsautomat som är märkt med 30mA och utlösningsströmmen t.ex. 10A eller 16A.

Eller en kombination av detta beroende på hur man löst det och hur många elprodukter där är.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

Då får jag hoppas att det är en personskyddsautomat jag har. Får kolla detta när bilen kommer tillbaka.
Men om jag förstår dig rätt menar du att det anses okej med endast jordfelsbrytaren.
Tack för hjälpen
Martin
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

I elinstallationsreglerna SS 436 40 00, avsnitt 721 Elinstallationer i husvagnar och husbilar, 721.415.1 Tilläggsskydd jordfelsbrytare står bland annat:
Där skydd genom automatisk frånkoppling används skall en jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30mA bryta alla spänningsförande ledare.

Står även:
Varje intag ska vara direkt anslutet till dess tillhörande jordfelsbrytare.

I 721.43.01 Skydd mot överström, gruppledningar står:
Varje gruppledning ska vara skyddad av ett överströmsskydd som frånkopplar alla spänningsförande ledare.


Det betyder enligt ovan att det skall finnas en 2-polig säkring samt även en jordfelsbrytare som bryter 2-poligt alternativt en personskyddsautomat på 30mA.

Det som står om intag betyder att man aldrig får göra en avgrening på kabeln mellan intaget till vagnen och jordfelsbrytaren, kan ev vara aktuellt om man vill lägga en laddare före jordfelsbrytaren men det får man alltså inte göra.


Elinstallationsreglerna gäller aldrig retroaktivt så om man har en gammal husbil som är tillverkad innan ovanstående regler kom till så är det de regler som gällde vid tillverkningen av husbilen som är aktuella.
Men om man gör en omfattande renovering av elen i husbilen är det dagens regler som gäller.


Hasse
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

Bilen är en McLouis från 2012 men förhoppningsvis så är det väl en personskyddsautomat som sitter i bilen. Skall kolla upp detta när jag får tillbaks bilen.

Tack för hjälpen
Martin
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

I elinstallationsreglerna SS 436 40 00, avsnitt 721 Elinstallationer i husvagnar och husbilar, 721.415.1 Tilläggsskydd jordfelsbrytare står bland annat:
Där skydd genom automatisk frånkoppling används skall en jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30mA bryta alla spänningsförande ledare.

Står även:
Varje intag ska vara direkt anslutet till dess tillhörande jordfelsbrytare.

I 721.43.01 Skydd mot överström, gruppledningar står:
Varje gruppledning ska vara skyddad av ett överströmsskydd som frånkopplar alla spänningsförande ledare.


Det betyder enligt ovan att det skall finnas en 2-polig säkring samt även en jordfelsbrytare som bryter 2-poligt alternativt en personskyddsautomat på 30mA.

Det som står om intag betyder att man aldrig får göra en avgrening på kabeln mellan intaget till vagnen och jordfelsbrytaren, kan ev vara aktuellt om man vill lägga en laddare före jordfelsbrytaren men det får man alltså inte göra.


Elinstallationsreglerna gäller aldrig retroaktivt så om man har en gammal husbil som är tillverkad innan ovanstående regler kom till så är det de regler som gällde vid tillverkningen av husbilen som är aktuella.
Men om man gör en omfattande renovering av elen i husbilen är det dagens regler som gäller.


Hasse

Hela inlägget är helt felaktigt. Elinstallationreglerna slutar där anslutningskabeln slutar, alltså efter 27m gummikabel. I husbilen gäller det jag skrivet tidigare.
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

Avsnitt 721 i Elinstallationsreglerna SS436 40 00 utg 2 som ges ut av SEK Svensk Elstandard handlar om elinstallationer i husvagnar och husbilar, börjar på sidan 461.

1a stycket:

721.1 Omfattning
De särskilda fordringar i detta avsnitt gäller för elinstallationer i husvagnar och husbilar.
Fordringarna gäller för elektriska kretsar och material som är avsedda för fordonets användning som bostad.
Fordringarna gäller inte för elektriska kretsar och material som är avsedda för fordonets användning som fordon.

Sen fortsätter reglerna i fem sidor till.



Dethleffskvalitet, vad är det som får dig att tro att elinstallationsreglerna slutar där du säger, det är bara att läsa innantill, eller varför skulle de inte gälla?

Hasse
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

Tro, nä du jag fick göra en riktig djupdykning i ämnet då jag var på samma spår som du är nu. Fick jobba rätt många timmar med mail och telefonsamtal. Det allra jobbigaste var att ta emot informationen då jag inte kunde tänka mig att det var som det är. det hela resulterade i detta svar. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/393681
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

I gamla elinstallationsreglerna som hette SS 436 40 00 var elinstallationer i husvagnar/ husbilar inte omnämnda men i de nya reglerna som gäller idag och heter SS 436 40 00 utg 2 finns regler för elinstallationerna med som jag nämnt tidigare, så idag är det avsnitt 721 som skall följas vad gäller elinstallationer i husvagnar och husbilar.


Hasse
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

Vidhåller mina tidigare svar. Jodå jag har även läst i utgåva 2 och ställt frågor på det. Tänker inte lägga ut alla mina mail och anteckningar med elsäkerhetsverket och Transportstyrelsen. Men här kan du se ett av svaren. Och när jag fick det så fick jag dyka vidare med vem som får installera blockvärmare och eluttag i fordon. Även det är långt ifrån vad alla tror hur det är. Om du betalar den ynka medlemsavgiften så kan du kunnat söka här på den informationen.



Hej,

1 kap 4 § 4 st ELSÄK-FS 2007:2 gäller elinstallationer på fordon som inte har att göra med fordonets drift och som kommer att anslutas till yttre nät. I praktiken handlar det om motorvärmare och kupevärmaruttag i bilar eftersom det sällan ingår i bilens standardutrustning. När det gäller husvagnar så är ofta intaget för yttre kraft en del av standardutrustningen vilket gör att det blir en del av typgodkännandet för husvagnen.

Mvh

Överinspektör
Regionkontor Nord – Elektriska anläggningar
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

ELSÄK-FS 2007:2 handlar om vem som får utföra elinstallationer och har inte ett dugg med hur installationerna skall utföras.

Föreskrifter om ändring i Elsäkerhetsverkets
föreskrifter (ELSÄK-FS 2007:2) om behörighet för
elinstallatörer
beslutade den 18 juni 2010.
Med stöd av 4, 8, 9 och 15 §§ i elinstallatörsförordningen (1990:806)
föreskriver Elsäkerhetsverket i fråga om verkets föreskrifter
(ELSÄK-FS 2007:2) om behörighet för elinstallatörer1
dels att 1 kap. 4, 10 och 11 §§ och 3 kap. 3 och 4 §§ ska upphöra att
gälla
, dels att rubrikerna närmast före 1 kap. 4 § och i 3 kap. ska utgå,


Som ni ser ovan så slutade paragraf 4 som hänvisas till i texten från Dethleffskvalitet att gälla 18 juni 2010

Frågan i den här tråden är väl hur installationen skall vara utförd i en husbil, eller? och det är utan tvekan SS 436 40 00 utg 2


Dethleffskvalitet vad hjälper det att gå in och söka på gammal information om man inte först tar reda på om den gäller eller inte?

Hasse
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

Hej
Jag följer er inlägg med stort intresse.
Frågan var som sagt hur det skall vara gjort.Men om det inte är gjort rätt så kommer jag ju naturligt vis att undra hur man skall gå tillväga för att få det riktigt gjort. Blir väl i och för sig husbilsleverantörens problem.

Mvh
Martin
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

Har varit på resande fot ett tag och tittade nu här på sidan. Jag gjorde min djupdykning i detta ämne sensommaren 2011 efter Lergöksrallyt. Mailsvaret i inlägg 16 fick jag 2011-10-11.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Behövs det säkringar och/eller jordfelsbrytare i husbilen när den ansluts till 23

Som jag skrivet tidigare så gjorde jag min djupdykning efter 18 juni 2010. För att inte komma med felaktig information så har jag kontrollerat med min kontakt nu i veckan, se svaret nedan.

Hej,

Det har inte skett några föreskriftsförändringar sedan sist. När det gäller eventuella ändringar i SS 436 40 00 måste vi hänvisa till SEK Svensk Elstandard. Se länken nedan.

SEK Svensk Elstandard

Mvh
N.A.
Överinspektör
Avdelningen för anläggningar och installatörer
ELSÄKERHETSVERKET
Box 4, 681 21 Kristinehamn
Från: N.B.
Skickat: den 2 oktober 2012 22:22
Till: N.A.
Ämne: SV: Fråge-ID: 17391

Hej igen.
Är där några ändringar sedan jag fick detta svar förra året? SS 436 40 00 avsnitt 721 säger fortfarande ingenting om hur elinstallation skall utföras i t.ex. husbil. Gäller det fortfarande att ”Ett fordon ska vara konstruerat så, att risk för brand, explosion eller skada av annan orsak i möjligaste mån undanröjs” Fordonsförordningen SFS (2009:211) 2 kap. 7§ ? Och att elsäkerhetsverkets regler slutar där anslutningskabeln 25m +/- 2m slutar i bodelen på t.ex. en husbil.

Mvh.
N.B.
 
Toppen