• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Behöver hjälp med val solceller

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har tänkt köpa solceller från PreVent i Tyskland. Dom har 3 olika 100W'are att välja på. Se bifogad sammanställning. Vilken är bäst ur strömförsörjningssynpunkt? Har tänk köpa 2 st som skall ladda via en Tracer-2210RN MPPT 20A.

Att installera & koppla prylarna är inget problem (tror jag). Problemet ligger i att välja ut & köpa en sort av de tre presenterade i sammanställningen. Just detta med tekniska data på panelerna & hur dom skall tolkas för att välja den bästa är inte min starka sida. Jag vet att det finns många duktiga på forumet & nu ställer jag min förfrågan till dessa i förhoppning att få hjälp med valet.

Bennie

Bilagor

• Sammanställning solpaneler 100W PreVent.xlsx
    10 KB · Visningar: 61

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Behöver hjälp med val solceller

Det är väldigt små skillnader. Alla är monokristallina (=bra), titta hellre på vilket mått som passar bäst.
Jag köpte två 90W av den billigaste varianten förra året, har alltid massor med ström :)

Peter :)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det är väldigt små skillnader. Alla är monokristallina (=bra), titta hellre på vilket mått som passar bäst.
Jag köpte två 90W av den billigaste varianten förra året, har alltid massor med ström :)

Nåja, det är först de senaste veckorna som solpanelerna börjat ge något tillskott, med reservation för den tur vi gjorde för tio dagar sedan. Då var det mulet (och snötäcke på biltaket) och solpanelerna gav inget alls, så som det brukar vara på vintern: http://www.husbilsklubben.se/forums/t77426-3/#post627396

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag undrar om det ser lika eländigt ut idag som på bilden? Här nere har vi nu kl. 09.45 kanonsol & hör & häpna 27,9 grader mot solväggen.

Bennie

Det har varit fint vårvinterväder hela den gångna veckan och åtskilliga vårtecken uppträder. Men temperatur i solen går inte jämföra, beror av väggens lutning mot solen och av väggens färg.
I skuggan har vi haft drygt +8 under dagarna och snön smälter bort på sydsluttningarna.
Men något elände tycker jag inte alls att det är med vårvintern! En fin tid i fjällen och på fjällsjöarna. Tyvärr lite opålitliga isar efter denna milda vinter.

aake

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Nåja, det är först de senaste veckorna som solpanelerna börjat ge något tillskott, med reservation för den tur vi gjorde för tio dagar sedan. Då var det mulet (och snötäcke på biltaket) och solpanelerna gav inget alls, så som det brukar vara på vintern: http://www.husbilsklubben.se/forums/t77426-3/#post627396

aake

I år så har dom inte hunnit producera något ännu, husbilen står kvar inne på logen.

Toppen