Sv: Begreppet ställplats
Jag tror inte du kan hänvisa till allemansrätten när du parkerat din husbil 5 m vid sidan av vägen. Finns nog en risk att du blir anklagad för terrängkörning istället om det inte finns en parkeringsplats.
Om du läser i den länk du angivit ser du att allemansrätten ger dig möjlighet att fritt röra dig i naturen, ta en promenad på annans mark, paddla mm. Men jag har inte läst någonstans att det står i allemansrätten att man får parkera sin bil eller husbil i naturen.
När jag sitter bakom ratten gäller förordningar och lagar för fordon och trafik, bl a terrängkörningsförordningen:
”3 § Fordon får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen (1975:1313) ställas upp eller parkeras i anslutning till väg. Förordning (1997:713).”
Not: Praxis inom ca 5 m intill vägen beroende på platsens förhållande utan att förstöra.
Jag använder mig av allemansrätten när jag går en promenad, paddlar kajak eller sitter på en sten och tänker. Allemansrätten är en unik möjlighet för oss alla att röra oss fritt i naturen. Men vi behöver också ta ansvar för natur och djurliv och visa hänsyn mot markägare och andra besökare.
Alltså inte störa – inte förstöra.
Not: När jag lagenligt har parkerat min husbil och går ur den så gäller Allemansrätten.
Vi betraktar ofta allemansrätten som ett kulturarv, och ibland till och med som en nationalsymbol. Begreppet ”allemansrätt” är sannolikt inte äldre än från 1900-talets mitt, men delar av det vi idag kallar allemansrätten kan härledas
mycket långt tillbaka i tiden.
Not: Eftersom det är en mycket gammal sedvänja är det inte så lätt för turistnäringen att ändra på den, trots att många försök har gjort och görs väl fortfarande.
Allemansrätten är inskriven i en av Sveriges fyra grundlagar (2 kap. 15 § regeringsformen).
Förenklad sammanfattning:
I bilen = trafikreglerna / Utanför bilen = Allemansrätten
PS. Det är jobbigt och tråkigt när ens klubbkamrater försöker, på olika sätt, begränsa min grundlagsskyddade rätt att röra mig i naturen. Självklart undrar jag då vad syftet med detta är?
Bilden nedan: Husbilen framförd på väg enlig lagar och förordningar. Uppställd 1 m från vägen enl 3§ terrängkörningsförordningen. Tält (
markis och vindskydd) uppsatt och nedtaget inom en timme (av 24 tim) enl allemansrätten. 1 km till närmsta bebyggelse. I övrigt lätt picknickutrustning.