• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

begagnatköp: Mercedes 1013 -78

F

F.d. 20117

Guest
Hej,
Ny medlem i forumet. Jag har funderingar på att köpa en husbil som är en mercedes 1013 från 1978. Undrar om jag får ställa några frågor..
1) Hur kollar man skicket på motorn? Motormännen & bilbesiktiningen har inga tester. Finns det någon mekaniker som kan tänka sig mot betalning göra en koll? (Stockholm)
2) finns det reservdelar till en såpass gammal bil? (i så fall var då?)
3) Vad tror ni som kan bättre än mig: Kan man köra ner till spanien och tillbaka med en merca från 78, om den är i ok skick? Är det orimligt tänk från min sida?

tacksam om någon har ork och tid att svara!
Johan

F

F.d. 23327

Guest
Sv: begagnatköp: Mercedes 1013 -78

1013 modellen är väl igentligen en gammal tung LB vilket ger att den är rejält dimensionerad,har den inte rullat löjligt mycket är nog ev motorproblem oljeläckor pga gamla torra packningar/tätningar.
Reservdelar får man nog leta på nätet för jag är tveksam hur mycket MB har kvar till så gamla fordon.
Ska du utomlands kan du ev få fundera på ev miljözoner etc för tunga gamla fordon annars finns det ju inte så mycket komponenter i en sådan vilket gör den driftsäker om skicket är i ordning

F

F.d. 29289

Guest

kanske inte svar på dina frågor men en ny infallsvinkel Att köpa en bil i den klassen då behöver du ha mekanikerkunskaper kontakter inom branchen mm
Annars är det ett köp som kommer att ge dig bekymmer inte resglädje Kan förstå lockelsen billigt kan bli en dyr historia Sedan tillkommer lastbilsskatt i tyskland och med tanke på avgaser så blir det dyrt Även ljudnivån i bilen är mycket hög Så tänk efter

F

F.d. 20117

Guest

Tack för svaren, det ger en del att fundera på!
Miljöskatt samt mekanikerkunskaper är helt rätt tänkt. Jag skruvar gärna, men ska vara på en lagom nivå såklart. Min tanke är en bil med bra garage egentligen...då finns det en del med inbyggda "garage" akterut. Det ska fungera som husbil, men också servicebil till båt, motorcross och diverse renoveringar.

F

F.d. 20117

Guest

1013 modellen är väl igentligen en gammal tung LB vilket ger att den är rejält dimensionerad,har den inte rullat löjligt mycket är nog ev motorproblem oljeläckor pga gamla torra packningar/tätningar.
Reservdelar får man nog leta på nätet för jag är tveksam hur mycket MB har kvar till så gamla fordon.
Ska du utomlands kan du ev få fundera på ev miljözoner etc för tunga gamla fordon annars finns det ju inte så mycket komponenter i en sådan vilket gör den driftsäker om skicket är i ordning

Ja det är sant. Om grundtillståndet är bra så håller de ett bra tag. Tror dock mätaren rullat om och börjat en gång till, så att säga. det är just det som är svårt att säga något om. Om motorn är i bra skick eller inte. Resten kan jag fixa själv, men ett lagerras i Tyskland med full packning är en mardröm

F

F.d. 25038

Guest

Har haft en liknande fast utan turbo den va inte snabb man fick verkligen planera körningen samt starta lite före de man skulle samåka med ,men de kändes att de va rejäla saker men efter div småfel typ torkade slangar tjyvläckage bränslepump rostiga bromstankar mm
men har för mej att hedin kunde fixa fram de mesta av slitage samt bromsdelar iallafall under de året jag hade min
hade planer på att montera turbo men de stannade på plan stadiet tror de hade blitt en helt annan bil då .

F

F.d. 20117

Guest

Har haft en liknande fast utan turbo den va inte snabb man fick verkligen planera körningen samt starta lite före de man skulle samåka med ,men de kändes att de va rejäla saker men efter div småfel typ torkade slangar tjyvläckage bränslepump rostiga bromstankar mm
men har för mej att hedin kunde fixa fram de mesta av slitage samt bromsdelar iallafall under de året jag hade min
hade planer på att montera turbo men de stannade på plan stadiet tror de hade blitt en helt annan bil då .

Ja, jag har förstått att det är en del mekande. det är ok för min del, bara det inte blir FÖR mycket. Långsamt (tror) jag inte spelar så stor roll, van att segla och det är riktigt långsamt även när det går fort. Jag mekar ju gammal diesel volvo penta i båten..och de tickar på bra men svårt med slitdelar. Behöver ju inte två som är svåra att hitta delar :D

Toppen