• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Begagnade Husbilar Svårsålda ?

F

F.d. 20762

Guest
Hej,
Jag heter Nils och är nyligen medlem här på HBK. Är ledsen att min första post kan tyckas vara negativ och tråkig när detta med husbil är "så kul"

Jag har haft ett antal "plåtisar" under min tid som tävlingsförare i MotoCross, men ingen erfarenhet av husbilar eller husvagnar.

Vi är på väg att införskaffa en Husbil ( Importera från Tyskland då modellen inte riktigt finns här i några större antal)

Min fråga nu efter att ha studerat husbilar som en galning här hos er och på utländska forum, slås jag av hur mycket begagnat det verkar "stå och drälla"

Är det så att en 5-10 år begagnad Husbil är mer eller mindre som att "Sälja sten" ?

Jag hoppas inte jag trampar er husbilsägare på en öm tå, ber i så fall om ursäkt. Intentionen är mer att vi vill mer ha raka besked innan en så stor investering som en husbil görs. Anledningen är ju att om vi nu slantar upp ett antal hundra tusen kronor, så kan ju livet förändra sig och hux flux är inte Husbilsanvändande något vi vill göra mer, och då vill sälja av.
Frågan:
Kan man någorlunda lätt sälja av en 5-10 år begagnad ( Med en realistisk "Tysklandsprislapp") utan att köpa en ny husbil ?
MVH
Nils

Senast redigerad av en moderator:

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Begagnade Husbilar Svårsålda ?

Vi köpte vår första, beg., husbil 1995 (efter ett antal år som husvagnsägare) och är nu inne på vår 6:e beg. husbil. För oss har det aldrig varit tal om att köpa ny husbil.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Svårsålda vissa tider. Förra året var det trögt på både husbil o husvagnssidan. Men det varierar, bara man inte har bråttom med försäljningen.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Stort utbud begagnat och ägare som övervärderar sina objekt gör att man kan följa vissa bilar under år på blocket.

Finansiering hämmar privathandeln. Byte hindras av svårigheter att bli av med den gamla bilen.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Marknaden håller på att få samma prisnivå och prisutveckling som i Tyskland.
Förr liknade marknaden mera som det tidigare var med båtar. Husbilar behöll sitt värde mycket bra och avskrivningarna var nästan noll. Nu är det mera så att värdet går mot nästan noll efter ca tjugo år med ett avsevärt tapp i början.
Detta faktum har nog inte alla förstått varför många som vill sälja tror att värdet är mycket högre än vad marknaden vill betala. Då blir det många osålda bilar och kanske en massa människor med höga skulder på bilarna vilket gör att de inte har råd att sänka priserna. Trist utveckling men nödvändig då en konstlad prisnivå aldrig håller i längden.

F

F.d. 20762

Guest

TACK för alla svar hittills.
håller med er…verkar som en hel del övervärderade bilar.
Skönt att vi redan tänkt köpa ett objekt som inte är övervärderat…då svider det ju inte lika mycket om det är "Vanlig" avskrivning per år.
det största problemet som ni belyste här är alla som har bilar som har lån som långt överstiger värdet..

Toppen