• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Begagnad men ändå ny???

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
En vän har hittat en husbil som han är intresserad av.
Enligt annonsen är det en 2011 års modell som gått 1.000 mil.
Kontrollerade via Transportstyrelsen och får då följande uppgifter:
Årsmodell: 2011
Ägare: husbilsfirman
Förvärvsdatum: 2013-04-09
Fordonsstatus: Avställd (2013-04-09)
Antal ägare: 0
Privat införsel/import: Nej
I trafik första gången i Sverige: (fältet är tomt)
I trafik första gången i utlandet: (fältet är tomt)

Nu till frågan:
Hur kan bilen körts 1.000 mil, ha 0 antal ägare, vara förvärvad 2013-04-09, avställd samma datum.
Är det en demobil som körts med gröna plåtar?

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Begagnad men ändå ny???

Det enklaste är att han ringer annonsören och frågar.

Carthi51

HBK Medlem
Kommun
bollnäs
HBK-Nr
4348
Medlemskap
2024

Hej, kan det vara så att annonsen har milangivelseintervall 0 - 1000mil? Finns det ingen notering om besiktning av ngt slag? Har den svenskt regnr så måste det att spåra när/var/hur den kom hit! Nyfiken på att höra fortsättningen! Med vänlig hälsning Knausarna/Claes.

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Är det inte så att företaget är en auktoriserad importör ,därför står det ej privat
import
Mvh Lasse

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Fick tag på reg.numret, därför kunde jag söka på transportstyrelsen och få det svar som jag skrev i första inlägget.
Inga uppgifter om besiktningar.
I annonsen står det 1.000mil.

Min teori: börjar luta åt att husbilsfirman 2013-04-xx köpt någon av de sista bilarna i en serie "lagerbilar" från 2011-års produktion och sedan har den demo-körts i runt 1.000mil.
Kanske helt fel?

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Det är troligen en demobil som handlaren eller importören använt som visningsbil.
Miltalet tyder på att den varit en del av en sk roadshow och besökt handlare och kanske mässor. Jag har själv köpt en sådan bil. Min var extrautrustad till max och rabbaten var bra. Alla garantier startade när jag köpte bilen:)

F

F.d. 25491

Guest

Kan också ha gått som uthyrningsbil en kort tid innan importen till Sverige, vår första hade samma angivelser som ovan nämnda och vi köpte den av en auktoriserad handlare. De första 2 åren behöver ju inte bilen besiktigas

Toppen