Sv: Begagnad husbil nyservad vid leverans ?
Glad Påsk till er alla!
Nu har jag varit och hämtat husbilen.
Det första jag gjorde när jag kom till firman för att hämta bilen var att fråga om man hade åtgärdat en anmärkning jag tidigare noterat angående att det var spår av oljeläckage under skyddskåpan under motorn. detta var något jag påpekade då bilen stog uppställd i utställningshallen vid tillfället för att göra affär.
Försäljaren informerade att man hade fixat problemet, varvid jag frågade vad som varit fel. Försäljaren kontaktade firmans verkstadsförman som förklarade att det var några skruvar till oljetråget som varit lösa och hade nu åtgärdats.
Min andra fråga till försäljaren var om inte bilen behövde servas med byte av olja och filter före leveransen, varpå han svarade att det var ju endast 1500 mil sedan senaste service och tiden hade ingen betydelse när bilen varit avställd. Detta var i min mening ett mycket oprofessionellt svar, men jag hade beslutat tidigare att inte bråka om detta om allt annat var OK.
Under tiden jag var där så blev det lunchdax varpå försäljaren ursäktade sig och sa att jag kunde väl se mig omkring och bekanta mig med husbilen en liten stund så han skulle avvika för lunch. Det var Ok för mig, eftersom det gav mig tillfälle att kanske upptäcka något som bör åtgärdas före avfärd med bilen.
Jag kontrollerade alla skåp och lådor avseende lås och gångjärn. En kontroll av Kyl/Frys visade att kylskåpet inte gick att säkra i stängt läge, det vill säga normalt läge vid färd. Om man säkrade kylskåpsdörren i "normalläget" slöt inte packningen tätt, utan det var 4-5 m/m öppning runt dörren. Det är ju inte bra varken för temperaturen i kylen och inte heller för ekonomi, samt att det kommer att bildas en mängd is i kylen.
Jag påtalade detta för försäljaren varvid han hämtade en servicetekniker från verkstan som kom och inspekterade. Han försökte med att byta låsmekanismen, med det gav inget resultat. Slutligen kom han fram till att magnetlisten runt dörren var dålig och måste bytas. Dock trodde han att det inte var möjligt att byta bara listen, varför det beslutades att beställa en ny dörr.
Efter att vi kommit överens om att en ny dörr skulle beställas och alla relaterade kostnader skulle tas av Husbilsfirman, så satte jag mig i bilen för att köra hem.
När jag startade bilen så började SERVICE lampan att lysa. Jag stoppade motorn och påkallade försäljaren som även han upptäckte vad jag redan sett. Jag påtalade då att det måste vara ett resultat av att bilen inte fått oljebyte inom föreskriven tid och att SERVICE lampan inte bara är kopplad till kilometerantalet, utan också till tidsaxeln. Min nästa kommentar var att jag under inga omständigheter tänker att köra därifrån med en nyinköpt husbil där servicelampan lyser .
Försäljaren sa till mig att uppsöka en för mig lämplig MEKONOMEN verkstad för att utföra service och låta dom skicka fakturan till husbilsföretaget. Jag antog detta erbjudande och körde direkt till en MEKONOMEN verkstad i närheten av mitt hem. Jag fick tid 07.00 två dagar senare.
I mellantiden åkte jag med fru och hund till ULLARED med husbilen, eftersom det skulle bli en lagom tripp att upptäcka eventuella fler brister
före sommarens resor. På motorväg och i varierande fart hördes ett ljud som till en början kunde uppfattas som "däcksljud", men efter tid blev jag mer och mer säker att ljudet var från höger framhjulslager. Efter hemkomst gjorde jag en kontroll med hjälp av en kompetent person och hans utrustning för statuskontroll av lagringar(ultraljud), varvid vi kunde konstatera att det var en defekt i höger framhjulslager. Jag beslutade att senare kontakta husbilsfiran angående denna defekt och åberopa den utlovade garantin på 6 månader.
När jag på morgonen för service av husbilen satt i verkstadens reception och pratade med föreståndaren, under tiden min husbil servades, så kom mekanikern in och ville jag skulle följa med ut och ta en titt. Han visade mig då att oljeläckage mellan motor och växellåda, med kommentaren att det är ett läckage i axeltätningen vid "bakre" ramlagret. Detta är ett jobb där man måste separera växellåda och motor.
Jag tog bilder av läckaget samt också bilder på oljan som låg i skyddskåpan. Denna olja var en blandning av färsk och gammal olja, varför jad drog slutsatsen att husbilsfirmans verkstad inte hade rengjort kåpan i samband med den åtgärd de sagt att de utfört, nämligen att dra åt några skruvar i oljetråget. Jag tror inte att dom hade gjort något över huvud taget.
Efter avslutad service med oljebyte och filterbyte samt släcka servicelampan startade jag omedelbart resa tillbaka till husbilsfirman för att visa bilderna på läckaget samt att begära att dom skall åtgärda detta samt byta det trasiga hjullagret på höger framhjul.
Framkommen till husbilsfirman ställde jag försäljaren inför fakta att jag började tappa den härliga känslan att ha köpt en för mig ny husbil. Jag påtalade att min uppfattning var att man inte hade gjort något med bilen överhuvudtaget och att jag nu börjar känna frustration över situationen.
Försäljaren kontaktade sin verkstad och informerade om att det inte varit framgångsrikt med de åtgärder de vidtagit för att åtgärda oljeläckaget. Försäljaren informerade verkstaden om att det är ett läckage från axeltätningen vid bakre ramlagret, varvid verkstadsförmannen sa att detta är ett jobb för en märkesfirma (Renault/Bilia) och att det inte var möjligt för dom att utföra jobbet.
Försäljaren sa nu till mig att kontakta en lämplig verkstad för åtgärd av oljeläckaget samt byte av hjullagret och låta fakturera husbilsfirman. Jag antog erbjudandet varefter jag körde till en märkesverkstad där jag bokade in bilenb för reparation onsdag efter påsk. Jag blev upplyst av märkesverkstadens förman att kostnaden blir strax över 24.000 kronor. Lägg här till oljebyte/filter för 2780 kronor samt en ny kylskåpsdörr, så kostar det mycket pengar, som jag är glad att jag slipper betala själv.
Frånsett att jag har lagt mycket tid och blivit rejält frustrerad och upprörd över hela situationen, så kan man väl ändå säga att när man påvisar bristerna så tar husbilsfirman sitt ansvar. Det är bra!
Nu skall jag fira Påsk.....Glad Påsk!