• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Begagnad Bimobil 4x4

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Nu en begagnad Bimobil LBX 365 på mobile.de: Bimobil LBX 365, 4x4, mit Luftfederung als Alkoven in Möhnesee

Välutrustad och nästan ny, men priset lite väl högt med tanke på att den bjuds ut av en privatperson. Rimligen viss prutmån.
Det står inget i annonsen om tillsatsväxellåda (lågväxlar), men troligen ett förbiseende av säljaren, men måste absolut kollas upp av en intresserad. Lite fundersam blir jag över att bilen uppenbarligen saknar de takrails som hör till modellen och som skyddar bra mot nerhängande grenar när man tränger sig fram på trånga skogsvägar, detta är ju än tämligen hög bil.

aake

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Begagnad Bimobil 4x4

Fin bil men är den inte väldigt lik den bil du redan har. Vad har denna som du inte har på din?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Bestliner

Jag är inte spekulant, men ser gärna att vi blir fler som klarar att ta dig fram i lite mer krävande miljö. Det vore trevligt med sällskap av några ekipage med klubbmedlemmar på vinterfiske med skotersläp efter bilarna eller havsfisketurer med båt på släp.

Bimobil gör rejäla byggen med längsbäddade sängar i alkoven, ngt jag gärna vill ha. Men denna bilmodell är trängre än min, saknar exempelvis mitt rymliga lastrum och torde sannolikt inte ha den plats för AC och annat i dubbelgolvet som jag har. Mellanväggen och dörren till förarhuset är inte heller lika gedigen och välisolerad som på min. Men bygget ger ett intryck av kvalitet och jag kikade på just denna modell i Düsseldorf i fjol och provkörde ett motsvarande bygge på Ivecochassie för några år sedan.
Denna bil är inte utrustad med dragkrok och det bör man kanske låta montera i Tyskland innan man importerar.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Är det bara en synvilla, men bilen ser rejält baktung ut

Det tror jag beror på fotografen, men möjligen har den lite mindre hjuldimension än vad man förväntar sig på en 5 ton fyrhjulsdriven Sprinter? I vilket fall är bilen utrustad med luftfjädring med kompressor för bakaxeln, liksom även min bil är, och går ställa i önskat höjd över marken.
Man behöver lasta rejält innan modellen blir baktung, lastvikten torde ligga runt 1.000 kg.
aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Lite kompletterande funderingar. Materialen i inredningen har ett lite hemvävt stuk, men ger intryck av kvalitet. Karosseriet torde vara välgjort eftersom Bimobil törs lova 10 års garanti utan krav på fuktkontroller. På bimobils hemsida går det läsa hur bygget är gjort. Där finns även bilder av den aktuella modellen i terräng. Att bilen har tillräcklig markfrigång för campingbruk behöver man inte tvivla på, något större överhäng blir det inte heller på denna endast 660 cm långa bil. Min bil är 695 cm, men är uppvinklad i aktern på traditionellt terrängbilsvis.
Jag uttryckte igår tveksamhet rörande dubbelgolvets rymlighet. Iofs är det tämligen stort, men betydande delar fungerar som ett akterifrån tillgängligt lastrum.

aake

Toppen