• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beg Husbil som första BIL

F

F.d. 12214

Guest
Hej
Jag vi är på g att köpa vår första husbil och den får kosta mellan 50-140""
Hoppas att ni kan tipsa mig vad jag ska tänka på
och vilka märken som är bäst?
ska man ha U-soffa där bak?
dörren bak eller framtill?
hoppas ni kan svara på mina enkla frågor:)
Hälsningar
gungan
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Beg Husbil som första BIL

Den husbilen som är bäst för er ,för de pengarna har du inte mycket att välja på,det är bara att leta ni får jätteroligt en tid framöver ,men läs igenom allt i den här klubben så finns det mycket att tänka och lära sig .Så lycka till
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Beg Husbil som första BIL

;)Hej !
Våran första var en Burstner T 620 1989a med turbodisel . Dubbelbädd bak på tvären och bäddbar dinette,toa ,inv o utv dusch mm.mm en väldigt trevlig bil som första bil.
Kolla Blocket finns säkert nån. PRUTA !!!!:yes:

Mvh FraMia1014
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Beg Husbil som första BIL

Hej
Eftersom din fråga är minst 3-delad:
Som andra indikerat, du får nog spara ihop lite mera slantar, minst 300tkr tror jag.
För övrigt rekommenderar jag (som alltid. o även vi gjorde) Hyr först o testa att husbils livet passar
Den optimala inredningslösningen finns inte, det närmaste man kommer är vår bil o den är en kompromiss som passar bara oss.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Beg Husbil som första BIL

Visst finns det bilar som fungerar bra mellan 100-150tusen.
Skulle nästan tro att där är det största utbudet men också dom värsta fällorna.

Tycker ni ska besöka dom största firmorna kanske även dom små och titta runt. Sedan ska ni titta, titta, titta..........................Nu har ni förhoppningsvis hittat ett objekt.

Då kommer det viktigaste av allt och det är fuktkontrollen. Det finns bilar i den prisklassen som är bra men man får inte allt för dom pengarna.

Lycka till
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Beg Husbil som första BIL

Är väl inte riktigt rätt person att svara - men ..... (har följt ämnet "dagligen" sen sommaren).
Du hamnar med det priset på slutet på 80-talet förmodligen - och att köpa en HB som är ca 20 år gammal är förmodligen ett lotteri. :) Alkov är troligen billigast.
Jag skulle nog välja bland de som har service på motor och drivning på/nära hemorten. Förr eller senare måste den servas och då är det bra att ha nåt "nära".

Det är inte alls säkert att priserna går upp i vår som de brukar göra. Tat lungt - se på/ provkör många - och PRUTA tills du skäms. :) Det är köparens marknad nu.
Ett ex på en billig HB kan vara:
Övrigt Inredd hemmabygge MB 409 -87

Lycka till - och meddela hur det går - efter hand - och vad det till slut blev.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Beg Husbil som första BIL

Hej och välkommen till husbilslivet!

Vi är också ganska nya på det här med husbil, och efter att ha funderat i något år köpte vi privat en husbil förra våren för att testa på hur det funkar för oss. Vi var runt och tittade på många olika bilar hos såväl handlare som privatobjekt, men kände att de som stod hos handlarna fick vi betala ca 20 tkr mer för än vid likvärdig på privatmarknaden. Som jag ser det så är det inte större fara att köpa privat än hos en handlare, historiken på husbilen är ganska lätt att kolla upp hos Transportstyrelsen och är det en bil som inte har haft för många ägare, och att den senaste har haft den under ganska många år kan det vara ett bra köp under förutsättning att servicebok, kvitton, besiktningsprotokoll finns.
Sedan måste ju bilen kännas fräsch och välvårdad, det är ganska lätt att avslöja om det nyligen är fixat och tillrättat en massa på bilen. Så var utrustad med bra luktsinne, ficklampa, kniv, gärna fuktmätare och be att få undersöka och testa allt i bilen utan förbehåll. Det är bra om du är lite påläst vad liknande bilar kostar hos såväl handlare som på Blocket, vad det kan kosta att åtgärda tex kyl, panna, köpa nya däck osv. Känns det fortfarande intressant kan prutandet börja.
Lycka till //Tommy
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Beg Husbil som första BIL

Förslaget från PatricS ovan är sådant som du bör titta extra noga på. Det finns möjlighet att hitta pärlor just vad gäller seriösa hembyggen, därmed inte sagt att just denna bil behöver vara ett fynd.

Våra två första husbilar var baserade på hembyggen (den första, 1979, byggde jag själv). Båda dessa rullade runt 30.000 mil (med ngn motorrenovering för en av dem) och gick dessutom att sälja för mer än inköpspriset när vi tröttnade (och någon är efter ytterligare 25 år fortfarande i drift). Båda dessa MB skåpbilar var tveklöst de mest pålitliga vinterdugliga campingfordon som vi ägt, inget krångel med vatten eller avlopp ens vid under 30 minusgrader. Att en inredd skåpbil dessutom inte skvallrar om att den är bostad kan ofta nog ses som en fördel.

Men kolla upp noga. Isoleringen, hur är karossen skyddad mot kondens (och rost) innifrån. Hur är vatten och avlopp frostskyddat.

aake
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Beg Husbil som första BIL

Köper du på firma har du nog lite mera trygghet än om du köper privat.
Vissa handlare har Outlettförsäljning där dom även säljer åt kunder besiktigad o klara .
Fukt kan kosta hur mycket som helst, ibland inte ens reparabelt:swoon:
Däremot det maskinella på så gammal bil blir rimligare att reparera.


Gurra
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Beg Husbil som första BIL

Hej
Jag vi är på g att köpa vår första husbil och den får kosta mellan 50-140""
Hoppas att ni kan tipsa mig vad jag ska tänka på
och vilka märken som är bäst?
ska man ha U-soffa där bak?
dörren bak eller framtill?
hoppas ni kan svara på mina enkla frågor:)
Hälsningar
gungan


Angående dina frågeställningar - smaken är som baken .....
Gå på känsla och lukt och sunt förnuft mm.
Vi var först insnöade på U-soffa eftersom vi har en underbar sådan i båten. Nu har vi mera svängt åt att ha en liten dinett att sitta vid utan att behöva bädda sängen.
Privat är normalt lite billigare men nu börjar HB-handlarna REA ut sina HBar i mellan- och lägre prisskiktet. Handlarna går ofta att pruta med och få lite garantier med på köpet. Å kanske lite extra utrustning.

Kom ihåg - det är köparens marknad - många kommer att få problem i vår att sälja sina HBar. :)

En annan som kan vara intressant för er - lite nättare och lite lättare - men som alla gamla husbilar - lite "undermotoriserad".
Gått få mil!
Mercedes-Benz 310 husbil -88



 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Beg Husbil som första BIL

Det går nog inte att komma ifrån att det blir lite "lärpengar" på första bilen. Det är faktiskt ganska mycket att lära sig och nästa bil kommer att passa önskemålen bättre. Och visst finns det bra bilar för 100tkr, det beror på vilka krav man har. Välkommen i gänget!
 
F

F.d. 53011

Guest
Sv: Beg Husbil som första BIL

Har nyss (i somras) genomgått det ni ska göra och med ung. samma förutsättningar fast min övre gräns var nog tänkt till ca 120'. Började kolla Blocket etc. och se mig omkring på firmor lite , helt inställd på att det skulle bli en årsmodel 88-93 ungefär. Efter hundratals annonser (lärorikt faktiskt) , tittat på många och provkört några stycken trodde jag mig ha en hyfsad uppfattning om vad det skulle bli: En ganska kort alkovbil (kort för att vi vill obehindrat kunna fara omkring i städer och samhällen och alkov för att få hyggliga utrymmen i en kort bil) så vi hyrde privat en Knaus -01:a (5,70 lång 128 hk) och det var nyttigt! Förutom att få bekräftat att detta var något för oss så lärde man sig att det är stor skillnad på det Fiatchassi som kom -94 och de äldre och framför allt att det ska vara nånting till motor i en husbil! Vilken skillnad mot de 75 hk m.m. jag provkört! Det slutade med att jag höjde ribban lite och jagade igen, resultatet blev en Weinsberg -97, 10000 mil med 115 hk 2,5 TDI inköpt privat för 165.000:-
Som någon nämnt här finns nog inte den optimala husbilen men just de här två "tunga" sakerna med typ/storlek på bil och motorval tycker jag blev riktigt lyckat tack vare att det fick "värka" fram i en process.

Så kontentan av detta i form av "råd" till er blir:
-Försök sätta er in i hur ni ska använda husbilen för att bättre välja typ
-Hyr sen gärna 1 vecka, inte så dyrt privat (kolla Blocket t.ex.)
-Försök verkligen få en med hyfsad motor (backarna är sega i husbil o. tradarna stora i backspegeln!)
-I alla fall i somras var det stor skillnad på privatköp kontra firma (motsv. låg kring 200' på firma)
-Försök få med en "kunnig" om ni är osäkra och gör fukttest så tror jag privatköp är helt OK
-Även om det kan vara tufft/svårt att hosta upp några 10'-lappar till så får man faktiskt valuta för dem i just det här prisläget inbillar jag mig.
-Inredningslösningar tror jag är ganska meningslöst att råda om, helt personligt vad man gillar!
-Vinteregenskaper (frysrisk tankar etc.) kan man nog glömma i den här prisklassen, man får helt enkelt ingen vinterbil för dom pengarna

Jag inser nu att mitt (första!) inlägg blivit väldigt långt, får se det som "lärpengar" och bättra mig. Hoppas att ni kan dra några slutsatser för egen del av min utläggning och lycka till i er jakt, ni har mycket kul framför er!

/Bengt
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Beg Husbil som första BIL

Didrik skrev "Vinteregenskaper (frysrisk tankar etc.) kan man nog glömma i den här prisklassen, man får helt enkelt ingen vinterbil för dom pengarna"

Om du köper ett välbyggt privatbygge kan du mycket väl hitta både det och mer för pengarna, se mitt tidigare inlägg. I vilket fall om du köper ngt som är ombyggt i Norrland; en självklarhet att det skall vara vinterdugligt.

aake
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Beg Husbil som första BIL

Varför ska man inte hitta en vinterbil för under 150000:- ? jag hade inga som helst problem att hitta min Nordic för strax över 100000:- (prutad) och den har gått perfekt i 2 år nu, inte världens snabbaste men vem har bråttom. Så leta på bara det finns nog fler vinterbilar i gömmorna när så många bytt upp sig till nyare bilar.
Mvh/Pelle570
 
F

F.d. 53011

Guest
Sv: Beg Husbil som första BIL

Pelle 570 och aake , jag förstår era synpunkter fullständigt men vill påpeka att kommentaren om vinterbil bygger på mitt tidigare resonemang som leder fram till ett Ducato-chassi fr.o.m. -94 med hyfsad motorstyrka och då vidhåller jag att det är svårt att hitta en vinterbil för de pengarna.

Vi har nog alla olika uppfattningar om allt möjligt men betr. motorstyrkan t. ex. är det inte för att jag har bråttom jag förordar det utan för att jag (och säkert många med mig) känner mig stressad av att inte hänga med riktigt i normal trafikrytm (90-100 på mätaren) och ständigt ha bilar/tradare flåsande i backspegeln. Kan man leva med det är det bra , kan man inte är det väl bra att bli påmind innan ett köp om vad som väntar.

/Bengt
 
B

Boxer

Guest
Sv: Beg Husbil som första BIL

Jag håller nog med Didrik. Mitt ekipage rör sej också i den här prisklassen. Jag kör inte på vintern så den delen kvittar för mej. Jag tyckte att det var viktigt att få en bil med i alla fall hyglig körglädje i. För mej är själva vitsen med en husbil att vara lättrörlig.
Men jag är väl en orolig själ som alltid tror det är roligare någon annan stans
.
Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.
 
F

F.d. 12214

Guest
Sv: Beg Husbil som första BIL

:wink:
Vi gör som ni föreslår kollar blocket jämför provkör,
går på magkänsla som vanligt vid våra bilköp!

Stort tack för alla bra förslag
gungan:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen