• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

beg husbil för vinterboende

F

F.d. 24895

Guest
Hej
Här kommer en liten fråga till de mer rutinerade husbilsägarna på forumet. Jag kommer i dagarna köpa en äldre begagnad husbil (100.000 - 150.000) som jag har tänkt använda som året runt boende - alltså till både svenska vintrar och somrar. Då det är vinter nu och tanken är att flytta in så snart som möjligt har väl mina tankar främst kretsat kring hur jag skall kunna använda bilen utan att behöva gå klädd som en eskimå. Har ni några tankar kring detta? Berätta gärna allt ni kan om luftburen värme vs vattenvärme. Elvärme vs gas och så vidare. Är min plan över huvudtaget möjlig att genomföra inom det pris-spann jag satt?

Vänligen
henio:wub:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: beg husbil för vinterboende

Tror du må hente den i Tyskland, der finnes det endel eldre Clou i den prisklassen - både alkover "Clou Trend" og helintegrerte.
Søkte på mobile.de og fant ca 20 slike biler under 17000 euro.

F

F.d. 24895

Guest

Hej,

Tack för svar! Menar du att de begagnade bilar jag kan få i Sverige för det priset inte klarar vintervädret. Jag befinner mig för tillfället i Stockholm och har tänkt se mig om hos husbilsförsäljarna här i trakten innan jag åker vidare (till Tyskland :). Finns det inga andra tips eller funderingar?

Vänligen,
Henio:yes:

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Vad har du för värme hemma? har du en fläkt som blåser eller har du vattenburen värme.
Klart bästa värme har du genom ALDE vattenburen värme, för vinterbruk.
Kanske lite svår med det priset, om det finns någon med bra isolering och Alde.
Men lycka till.
/Vidhem

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det kan være svårt å finne en av de få gamle Clou eller Philos som går i Sverige. Dette var grunnen til at jeg foreslo Tyskland. De gamle Clou Trend har konstruksjonen som Nordic og andre bruker i dag, alkove med isolert vegg og dør mellom førerhytten og resten av bilen. Clou Liner er en forbedret løsning med mer rom som er fullisolert med isolert og oppvarmet kjeller under hele bilen. Clou var den første husbil til å ta i bruk Alde varmesystem, faktisk første kunde utenfor Sverige for Alde. Fra 1994 er Clou konstruksjonen benyttet i den litt enklere Flair og fra 1998/99 i Arto. Siste produksjonsår for Clou ble 2008 - Hymer ville ikke lengre ha et merke med mindre enn 20 biler i året i konsernet og stoppet produksjonen.

F

F.d. 24895

Guest

Hej Knut och Vidhem!

Ville bara tacka för att ni svarade på min fråga. Nu har jag köpt en bil inom det prisspann jag satte - en av Nordics första bilar som hitils har visat sig kunna både rulla och hålla värmen :)

Än en gång, tack för svar!

Henio

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Läs och sök här bland trådarna och hitta tips. Du lär dig snart hur du ska göra för att bilen ska fungera på vintern också.

Toppen