• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bedragare?

F

F.d. 1606

Guest
Har hb till salu.
Någon som känner till Rolf på fordonskungen? Han vill att jag lämnar min bil dit. Han har en kund säger han. Jag får betalt inom en vecka eller annars köper han in bilen. Känns detta seriöst? Han skulle omedelbart sicka en länk till fordonskungens hemsida. Nu efter 1 timme har inget dykt upp.
Självklart är detta inget för oss. Vill varna andra.

Fick nyss ett sms på engelska från t.holtson@gmail.com. Han ville köpa bilen, han undrade vad bästa pris var. Svaret han fick var cash on delivery.

Sickna djäklar, försöker lura en ärlig svensk. Sånt går vi väl inte på.

F

F.d. 9707

Guest
Sv: Bedragare?

Jag fick nyss samma mejl från fordonskungen och ett sms på engelska.
Som tur är så är väl inte så många så godtrogna och går på såna här
lumpna trick.
ha ´de´
Åke:msn_weird:

F

F.d. 24336

Guest

När vi skulle sälja våran husbil så ringde en man och sa att han kunde hämta våran husbil och när han säljer den så skulle vi få pengar.

Är det verkligen någon som går på detta?

F

F.d. 18251

Guest

Det finns många här i Sverige som går på den ena grodan efter den andra. Många är så godtrogna och tror folk om gott. Jag har anmält tre (3) annonser nyligen på Blocket där en och samma person lade ut annonser om HB till salu till verkligt låga priser. Dessutom, om man var intresserad och ville köpa den, så skulle man sätta in en handpeng så skulle man vara garanterad att få köpa den. Det var bara det att om man gjorde detta så kom det aldrig någon säljare, och pengar och telefon och ev. adress till säljaren var borta.
Detta är en "säljare" som härjar i södra Sverige. Han har, enl. uppgift, lurat till sig omkring en miljon på detta sättet så den siste lättlurade människan är inte född.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

När vi skulle sälja våran husbil så ringde en man och sa att han kunde hämta våran husbil och när han säljer den så skulle vi få pengar.

Är det verkligen någon som går på detta?

Ja tyvärr finns det folk som går på detta och med gällande lagstiftning så kan man tyvärr inte komma åt dom på normalt sätt = nappa på betet och åka och "lämna" bilen och ha rättsväsendet med sig men detta räknas väl som en fälla eller "uppmuntran till brott" .

F

F.d. 50036

Guest

Gör som min gamla mor när det ringer lustigkurrar. Säg följande: Vad intressant, berätta mera... Sedan smög hon på luren så ljudlöst hon kunde!

Funkade alltid sa hon.

med vänlig hälsning Torbjörn

F

F.d. 17941

Guest

Vilgot !

Gäller detta en man från Halmstad ?
/ Lasse

Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest

Har vår personbil till salu på blocket, fick just ett sms från England från en karenadele@gmail.com. Väldigt intreserad lägsta pris o handpeng. Tji blås.:msn_angry:

I

Ice-Man

Guest

Sonen svarade på en säljesannons på en bil på Blocket. Han fick ett långt uttömmande mail på tafflig svenska där det förklarades att han hade försökt sälja bilen i England, men att ingen vill ha en vänsterstyrd bil där. Han förklarade även att han hade sina gamla föräldrar i Sverige. Sedan började han snacka om fraktföretag och att de hade garantier och att köparen kunde skicka tillbaka den om han inte var nöjd med den.
Luktar scam lång väg tycker jag!

F

F.d. 50072

Guest

Hej! Jag har oxå kontaktats av Rolf på Fordonskungen...lovar att det inte är ett dugg seriöst. Har dessutom till och från denna vinter fått väldigt många svar på min Blocketannons från (knappt) engelspråkiga som vill köpa husbil. De köper den osedd då de jobbar utomlands och ska skicka en agent som hämtar bilen. Det enda jag ska göra är att tala om mina bankuppgifter så ska de ska sätta in pengar på mitt konto... Verkar ju seriöst, eller... :rolleyes:
//Magnus

F

F.d. 2453

Guest

Har fått samma förfrågan från Rolf på Fordonskungen, har gjort lite kontroller:
Rolfs telenummer: 0721827606 är ett kontantkort från Telenor utan något namn eller annan info hos Telenor.
Fordonskungen finns inte i några register som företag.

Jag har ringt upp detta nummer med skyddat nummer då svarar inte någon,
för att skaffa mer information om OrgNr eller annan info om vad Fordonskungen är.

IP-Nr som Rolf har skickat sin förfrågan infrån är kopplat till Ripe.net,
kommer kontakta deras support för att få mer info.
OrgTechHandle: RNO29-ARIN
OrgTechName: RIPE NCC Operations
OrgTechPhone: +31 20 535 4444
OrgTechEmail: hostmaster@ripe.net
Office Location:
RIPE NCC
Singel 258
1016 AB Amsterdam
The Netherlands

Är det någon som pratat med denna Rolf och fått mer info ??
Vad säger denna Rolf om sitt företag eller är han en trevlig privat person
som hjälper oss vanliga att sälja våra husbilar ??

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022

Förra året köpte vi vår första husbil och i samma veva skulle vi göra oss av med vår båt. Satte in en annons på Blocket på båten och fick ett svar från en engelsman. Han skrev att han köpte och sålde båtar och var givetvis väldigt intresserad av vår båt. Han beskrev hur hela förfarandet skulle gå till, dvs. betalning via PayPal (för säkerheten) och ett företag som transporterade båtar skulle kontakta mig. Kändes inte helt rätt, men för skoj skulle tänkte jag att jag skulle fortsätta och se när han skulle lura mig.

Naturligtvis befann sig engelsmannen ombord på ett handelsfartyg utanför Australien vid tidpunkten och kunde bara göra transaktioner via PayPal. Jag höjde priset på båten och tog bort massor av tillbehör samt trailern, men han var fortfarande väldigt intresserad...

Efter en vecka sa han att allt var klart med företaget som skulle transportera båten, men de tog inte emot pengar via PayPal utan de ville ha pengarna överförda via "bank". Denna avgift skulle han naturligtvis lägga på köpsumman. Så om jag bara förde över pengarna till transportföretaget så skulle allt vara lugnt. Här insåg jag att om jag skickade pengar dit hade jag aldrig hört av honom igen, så jag krävde att han skulle sätta över pengarna för transproten på ett PayPal konto och att jag kunde ta ut dem och sätta dem på mitt bankkonto innan jag betalade för transporten. Efter det hörde jag inget mer...

Fick sedan 3 stycken liknande mail på ganska dålig engelska som föreslog ungefär samma sak.

Det gamla uttrycket "När något känns för bra för att vara sant, så är det ofta det" gäller nog i de flesta situationer... :spinny:

aoh5149

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5860
Medlemskap
2025

Tack för varningen. Fick precis ett mail från honom och anade lite ugglor i mossen. Men nu vet jag bättre! aohlin

F

F.d. 18251

Guest

Hej
Jag har fått en mail nu från England (GB) och eb från Schweiz som meddelade att jag hade vunnit en BMW 620 med mänder av utrustning. Dessutom var det 250.000 engelska pund i samma vinst. En lång förklaring också varför just jag vunnit detta och hur jag skulle gå till väga för att få vinsten. Det var mycket dålig engelska och dessutom uppgavs att deras namn och företag var Microsoft
Europa med adress i London och Schweiz. Dom ville ha mitt namn, adress, ålder, mailadress men ingen bankadress eller konto.
Jag skickade tillbaka mailen med svavelosande eder och bad dom att dra till......... Efter tre dagar fick jag ett annat mail där dom beklagade det inträffade och det skulle aldreih upprepas mera och som plåster på såren och som gottgörelse skulle jag få 350.000 EURO. Då skulle jag återigen uppge det som jag nämnde ovan.
Jag skickade tillbaka som namn: Donald Duck, med edress Ankeborg och bad dom att dra........

Efter det har jag inget hört och nu undrar jag vad som sker mera.
Vilka idioter.........

F

F.d. 2453

Guest

Har även fått 2 SMS på min annons på blocket:
-----
Avsändare: +447900810183
Min bror är mycket intresserad av ditt fordon. Skicka honom ett mail. espen773@live.com
----
Hittade detta på nätet om ovan tele-nummer:
Stop calls from 44-7900-810183 19/19

&
-----
Avsändare: Joan123233
i have viewed your car listed on blocket, and i want to bay it, pls replay to valstarmah23@hotmail.com
-----
Detta SMS hittade jag inget om, men tänker inte svara :wideeyed:

Hittade däremot att man SKALL ABSOLUT INTE SVAR PÅ SMS:en då debiteras
det 40:- på din telefon.

Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest

God Morgon. Fick igår ett mail som löd, hej min syster vill köpa din bil för sin man vänlig kontakta henne. Jag svarade ring mig, efter detta ingen komunikation. Olle.

F

F.d. 14100

Guest

HEJSAN DENNE MAN HAR RINGT MEJ OCKSÅ DÅ JAG HAR MIN HUSBIL TILL FÖRSÄLJNING HAN VILLE JAG SKULLE KÖRA DEN TILL STOCKHOLM, SEN HADE MAN VÄL ALDRIG SEET DEN MERA MVH LARSA

F

F.d. 50019

Guest

Vill tacka för alla tips då vi nu ska ha vår husbil tillsalu. Vi förstår att man ska vara uppmärksam hemska tanke att bli så grundlurad. Kan väl inte vara fel att lägga den på blocket.

F

F.d. 29837

Guest

Har också fått mail från Rolf på Fordonskungen. Jag gogglade på fordonskungen och kom till denna tråd.
Tack så mycket för varningen. Risken finns att vi hade gått på det om vi inte hittat varningen.

Toppen