• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

bedrägeriförsök

I

Iveco 35

Guest
Fick ett mail som vid första ögonkastet ser ut att komma från blocket.se. Enligt mailet har dom fått för mycket betalt för en annons. Dom har tagit ut 340kr för mycket från mitt kort och vill nu betala tillbaka dessa via mina kortcoder. Det är bara det att jag har aldrig betalat blocket med kort. Jag har fått ett sådant innan som jag anmält till polisen, fick tillbaka 7 a-4 ark som talade att dom mottagit min anmälan men att inga åtgärder vidtagits. Går tydligen inte att komma åt dessa bedragare.:confused:

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: bedrägeriförsök

Hej! Även jag har fått detta mail, låg i skräpposten och det förpassades direkt! Har inte heller betalat för något på Blocket!

mvh Birgittha

F

F.d. 52994

Guest

Jag fick oxå ett sånt, svarade och bad dom fara ända in h-vete
Det kom tillbaka som Mail delivery subsystem
Dom vill nog inte ha svar bara pengar.Undrar var dom får tag på adresserna ? :mad::mad:

Senast redigerad av en moderator:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Jag har fått mail från "Handelsbanken" där jag uppmanas att klicka på en länk för att uppdatera mina bankuppgifter för att man senare skall bli kontaktad av en representant från banken. Allt detta för att som man säger, öka säkerheten för kunden.
Det är ett klart bedrägeriförsök som jag naturligtvis inte blev lurad av.

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Jag har fått "brev" från VISA/Mastercard där jag ska skriva in mina uppgifter..
har inget sånt kort, Dessutom fick jag häromdagen ett "hemligt" brev från en "advokat"
som vill ha mig som samarbetspatner om jag sätter in en summa pengar kan jag få tillbaka
det 6-dubbla, :twitcy:. Då detta var jättehemligt fick jag absolut inte föra detta vidare:wub:

Allt hade hamnat i skräpposten

Gun

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag läste just att man beträffande dessa mail från "Handelsbanken" inte ens bör klicka i någon länk, då man då kan installera en fil i datorn som kan "ta över" datorn. Alltså även om man inte tänker redovisa några uppgifter så som kontonummer eller inloggningskoder, utan bara, av nyfikenhet, öppnar mailet.

Johan K.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Då var det dags igen.

Bedragare försöker få folk att lämna id och inloggningar igen.
""Synkronisera kortläsare"" heter det denna gång.
KASTA DETTA MAIL DIREKT. (ursäkta att jag skriker)

OBS! Klicka aldrig på länken.

bedrägeriHandelsbanken27042015.JPG

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag läste just att man beträffande dessa mail från "Handelsbanken" inte ens bör klicka i någon länk, då man då kan installera en fil i datorn som kan "ta över" datorn. Alltså även om man inte tänker redovisa några uppgifter så som kontonummer eller inloggningskoder, utan bara, av nyfikenhet, öppnar mailet.

Johan K.

Ett litet tips, vill man enkelt ha ett bättre skydd mot ofrivillig installation, så var inte inloggad som administratör(som alltid ska vara lösenrordsskyddat) på din PC, skapa ett gäst-konto för att surfa m.m. på det. mycket svårare, om inte omöjligt att få till installationer på gäst-konto, som kan ske på en "vanlig webbsida" med ett klick.

Öppna aldrig medskick i epost utan att skanna tillägget först, de värsta hoten kan ofrivilligt komma från vänner. De bra epostprogrammen har oftast ett bra skydd mot dessa mail, och de hamnar direkt i skräpposten.

Allt där man ska få något eller något är gratis är oftast bluff.

så tänker jag :)

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag fick oxå ett sånt, svarade och bad dom fara ända in h-vete
Det kom tillbaka som Mail delivery subsystem
Dom vill nog inte ha svar bara pengar.Undrar var dom får tag på adresserna ? :mad::mad:

Är din blocketannons ett fordon får man alla uppgifter man behöver via reg.numret, syns inte numret skriver/ringer man och ber om det.
Annars går det att få mycket info på både mobilnumret samt vissa epostadresser.

När jag sålt fordon som varit reggade på min sambo, så får både hon, och jag som satt in annonsen dessa bluffmail om återbetalning, så de letar aktivt upp epostadresser.

F

F.d. 53358

Guest

Den dagen någon som jobbar på Visa eller Mastercard, snor med sig alla uppgifter och ställer till ett stort kaos i finansvärlden, vad händer då?
Påstå bara inte att det inte kan hända, för det kan hända precis när som helst.
Kunde visselblåsaren i USA blåsa hela försvaret, då är det ingen omöjlighet, det kanske redan hänt, men i mindre skala.

F

F.d. 29925

Guest

"Svindlande tanke" men det räcker nog att kunna "sno" typ en femtioöring från tillräckligt många konton för att att kunna vara ekonomiskt oberoende.:twitcy:

Det är ju just bedragarna som brukar ligga steget före.

I

Iveco 35

Guest

Det var just så två Italienare jobbade under sjuttiotalet med enarmade banditer, de hade själva varit med att tillverka dessa och kunde knepen att tömma dom när det var nära att bli full pott.Fastnade så småningom på ett hotell i Göteborg efter en rundresa i Europa , på grund att dom stack från notan , snacka om att lura sig själva.
Olle.

Toppen