• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bedrägerier: Phishing, “kompis”, skatteåterbäring, Microsoft…

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Ibland undrar jag om jag ska "haka på" en befintlig bedrägeri-tråd eller om jag ska öppna en ny tråd. Tittade lite i sökverktyget och hittade ingenting som passar "dagens datum" så nu kommer lite allmänna tips om 4 favoriter bland blåsningar som cirkulerar på nätet och kammar in 29 miljarder/år åt bedragarna. Bir jag en av dessa offer en vacker dag, eller du...? Kanske inte om man känner till förfarandet och inte är förhastad, girig, hjälpsam, godtrogen, m.m., som det uppenbart är ganska vanligt beteende på nätet!

Kolla länken med hela texten här!

fishing.jpg
Källa: Internet (editerat)

Jag älskar 70 talet då allting var mycket "enklare" och jag slapp betala räkningar på nätet, uppdatera datorn stup i kvarten, lära mig nya saker dagligen och var oberoende av surf-operatörer och deras avgifter trots många gånger dålig överföring och mottagning av cyber-kunskaper. Men ändå får jag erkänna att man lär sig betydligt snabbare på en halvtimmes surfande än när man gick till biblioteket på 70-talet och läste böcker i flera veckor tills poletten "trillade ner". Allting var kanske inte "bättre för", men med lite försiktighet klarar man sig ganska bra även idag : )

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier: Phishing, “kompis”, skatteåterbäring, Microsoft…

Fick idag phishing enl. följande:

Ditt kreditkort har överdebiterades med 145 Kronor. För återbetalning klicka på följande länk Betalning | Blocket. Tack för att du använder Blocket

F

F.d. 55554

Guest

Eller alla dom som påstår att man vunnit ett presentkort a 50 - 300 kr eller i €, från företag jag aldrig handlat på?

Jojje

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Den här phishingsnubben var listigare, han/hon kollar av vem som lagt ut annonser på Blocket.
Det som direkt avslöjade honom/henne var den dåliga svenskan "har överdebiterades".

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Flera ggr i veckan får jag meil från folk med med sjuka eller döende anhöriga som tigger pengar. Likaså från folk som vill ha hjälp med att föra ut sina pengar ur landet, eller t.o.m från "FBI" & "FN" som behöver mitt bankkonto för att "återbörda pengar som jag bestulits på". När det gäller att på ett organiserat sätt lura människor så finns det tydligen inga gränser. Tyvärr lyckas bovarna ibland.

Bennie

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Blocket döljer epostadresser men i detta fall hade jag inte dolt mitt telefonnummer, så meddelandet kom som message (SMS).

Toppen