• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

BE Körkort

F

F.d. 52919

Guest
Sv: BE Körkort

Enl. transportstyrelesens uppgifter får man med BEkort dra kombination släp bil överstigande 3500kg!!??

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Pratade idag med Bo Bröms. Transportstyrelsen. Borlänge ang. att få dra tungt släp efter peronbil klass 2, med BE-kort, enligt honom är det tillåtet. Talade sedan med Transportstyrelsens verksjurist Margareta Lannemark-Ögren. Enligt henne är rättsläget oklart. det skulle kunna vara olaglig körning (utan uppsåt) om polis, åklagare prövar i domstol eller att försäkringsbolag hävdar och prövar, hon säger också att Transportstyrelsen inte har tolkningsföreträde utan man får använda sitt sunda förnuft. Det betyder att händer det någonting kan man inte hänvisa till vad någon sagt i ärendet.

J

Jimbo

Guest

Jag förstår inte problemet.

Personbil klass 2 ligger under kategorin "Personbil"
Totalvikt över 3500 kg kräver c-behörighet om man ej har körkort utfärdat 1 juni 1996 (osäker på datumet). Då kör man på den så kallade övergångsregeln.

Uppfyller man villkoret att köra med B-behörighet så får man även koppla ett tungt släp till om man har BE.

Utfärdandedatum efter 1 juni 1996 = CE

Det står INTE nämnt någonstans i våra trafikförfattningar att det skulle vara på något annat sätt.
Det står inte heller ordagrant att det ÄR så.

Helt enkelt en miss av lagstiftaren, att jämföras med återkallandet av förarbevisen (skoter/moped) som inte fanns förut, men.....

Eftersom det i lag ej uttryckligen är förbjudet så kan det EJ vara straffbart.
Har ej hittat någon praxis i detta och aldrig hört talas om problemet.

Att man skulle bli dömd för olovlig körning för ett brott som inte finns är för mig en gåta.

MVH/
Jimmie

Toppen