• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriresev??

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.962
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jag har ett 115amp(2år) o ett 90amp(nytt) vanligt batteri. Har 140W solpanel på taket och en Tracer MPPT.
När jag använde bilen i helgen vid en cykeltävling var batterierna fulladdade vid ankomst kl 12.00, (14,3v). Sedan hade jag endast radion och en gasvarnare på. På kvällen när jag la mig hade kapaciteten sjunkit till 12,8-13,0v och 50% enl mätaren. På morgonen var kapaciteten 70%, 13,8v och laddade 5,2amp.
Nu till frågan, varför sjunker kapaciteten så under kvällen och ska man justera in Timer 1 och Timer2 på regulatorn och hur???
Det finns ju inte reserv över till att kolla på TV, eller är det något som är fel??
//Tommy :wideeyed:
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025
Sv: Batteriresev??

Tycker att du har fullt normala värden Avläsning mitt på dagen när solpanelen
laddar över 14 v på kvällen ingen sol 12,9 v betyder fulladdat batteri
Felet verkar vara batterimätaren som visar 50 % kanske fel inställning av ah kapaciteten av batterierna
Skulle tänka mig att du kan kolla tv hela kvällen med den banken
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.962
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteriresev??

Har även kollat mätaren i bilen som visar en spänning på ca 12,7 volt på kvällen, även om bilen står oanvänd. Det verkar som om det är något som drar ström. Tv-antennen är nog kopplad så att strömmen är på för utvändigt är det en röd lampa som lyser på den, och så har jag gaslarmet på hela tiden. Men att batteriet när det är fulladdat är ca 14,7 volt mitt på dagen och kanske ca 12,7 på kvällen vid 20.00 vid denna tid tycker jag verkar skumt. När panelerna laddar så laddar den ibland över 4,5-5,0 amp.
Är det något på regulatorn som ska ställas in eller batterimätaren??
//Tommy :wideeyed:
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2025
Sv: Batteriresev??

Hej,

Det är mycket svårt att veta hur mycket som är kvar i ett batteri genom att bara mäta spänning. Det måste i så fall ske mätning långt efter laddning och utan urladdning (last). Vilken typ av batterimätare har du? Ett fulladdat batteri i vila har ca 12,8 V. Mätningen beror också på temperaturen...
 

Björn R

HBK Medlem
Inlägg
1.617
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Batteriresev??

Som tidigare sagts, dina uppmätta spänningar verkar helt rimliga. Sätt gärna en strömbrytare på sladden till antennförstärkaren.

Olika batterier är det många som har, fungerar utmärkt. Inställningarna på regulatorn brukar begränsa sig till typ av batteri och totala antalet Amperetimmar. Din TV skall funka fint, undvik bara att gå under 12.3 volt på batteribanken så håller batterierna längre, hälsar Björn
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    35,1 KB · Visningar: 951

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.962
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteriresev??

Tack Björn, jag vet ju allt det här. Men så funderar man lite och så tycker man det är något "tjall" när spänningen kryper ner så här.
Det är väl bara att erkänna att man börjar bli gammal o gnatig.
Tack än en gång för att du väckte mig!!
//Tommy :):):):)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.962
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteriresev??

Kan inte släppa tanken på att det är något fel. Kollade idag originalbatteriet i bodelen. Ett batteri Tudor Dual 115amp 2011 årsmod. Det finns en indikator som visar grönt när det är ok, svart (tror jag) när det behöver laddas och genomskinlig när det är "test". På mitt batteri visar det genomskinligt "test" hela tiden. Vad innebär detta? är batteriet slut eller?? Och vad menas med test??
//Tommy
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Batteriresev??

Batteriet laddas med en laddspänning på ca 14 volt, beroende på regulatorn. När man sedan kopplar bort laddningen så sjunker batterispänningen mycket sakta ner från laddspänningen på ca 14 volt till 12,8 volt, som den ska vara om det är fulladdat. Det är så ett blybatteri uppför sig.
Samma sak händer vid urladdning, fast tvärs om. Efter urkoppling av belastningen så stiger spänningen sakta upp till den nivå som visar den aktuella laddnivån.
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: Batteriresev??

Hej och en undran, är batterierna av samma typ! En MPPT programmeras ju till en typ av batteri typ Gel eller bly eller...AH timmar olika spelar ingen roll men är batterityperna olika så kan regulatorn inte känna igen 2 olika, kolla det, ett tips bara.
Med vänlig hälsning
Sören
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.962
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteriresev??

Hej och en undran, är batterierna av samma typ! En MPPT programmeras ju till en typ av batteri typ Gel eller bly eller...AH timmar olika spelar ingen roll men är batterityperna olika så kan regulatorn inte känna igen 2 olika, kolla det, ett tips bara.
Med vänlig hälsning
Sören

Det sitter ett original Tudor Dual 115amp 2011 årsmod och ett nytt Underhållsfritt från Biltema på 90 amp (tror det heter SMF) och detta ska vara perfekt till Solcell, vindkraft och fritid. Vad jag kan förstå är väl detta vanliga blybatteri. Vad jag funderar över är att på tudor batteriet så visar indikatorn "test" (genomskinlig), den ska visa grönt när batteriet är fulladdat och svart när det behöver laddas. Kan batteriet vara slut??
//Tommy
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Batteriresev??

kan mycket väl vara att det är kasst,tudor är inget vidare batteri nuförtiden och jag minns att när vi sålde dom ville dom som vi köpte av byta möjligheten att kunna reklamera ett kasst batteri mot lite bättre rabatt på priset !.
ett kasst batteri med kortslutning i kan mycket väl dra ur det friska också
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.962
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteriresev??

I dag känner jag mig överlycklig att jag är så envis som jag är. Det var Tudorbatteriet som var paj. Så inte så konstigt att jag tappade i batteribanken. Kör till Biltema i morgon och gladeligen sätter sprätt på 1399:-
Nu vet jag i alla fall att min panel, regulator och inkopplingen är ok inför semesterresan till medelhavet!!!
//Tommy :):):):):):):):)
 
F

F.d. 30455

Guest
Sv: Batteriresev??

Härligt att ert problem löste sig,

Jag hoppar in i tråden för att få ett par tips. Jag står i begrepp att köpa min första husbil (tittar närmast på en Burstner 895). Vi vill ha bra strömförsörjning så att vi kan använda TV, A/C, mm även utan extern strömförsörjning. Hur pass kraftiga batterier är brukligt? Dubbla har jag läst om men kan man (om plats finns givetvis) ha tre batterier också?... eller är det lite onödigt? Räknar med att köpa ett separat elverk för laddning av batterier och för användning vid behov. Har läst lite om Hondas 2kw som verkar vettigt. Om man vill använda A/C kontinuerligt, hur lång tid kan man köra den på batterier utan att gå in och ladda? Kan man ha en automatik på Hondan som kör igång och laddar vid behov? Många större motorbåtar fungerar på det viset men då är ju elverket fast monterat...
Medveten om att det blev flera frågor på en gång, men tacksam för de tips jag kan få.
/Magnus
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteriresev??

AC på batteridrift er ikke lett å få til, selv meden stor batteribank snakker vi om minutter. 2 eller fler batterier i banken styres av plass og vekt sammen med behov. Elverk for montering finnes og der er det og mulig med autostart, men denne autostart er styrt fra ladebehov av batteribanken.
For bruk av AC er det lettest å ha et fast montert elverk som en starter før AC, selv om de minste AC enhetene kan kjøre over inverter i kortere tid så er dette hard belastning for batteriene. Regn selv en liten AC trekker 600W dette vil over inverter belaste batteri med 50A - en stor batteribank i en husbil har eksempelvis 200 Ah nominell kapasitet. Det en maks bør ta ut er havparten av det nominelle så denne svært lille AC kan en kjøre i mindre enn timer før vi skader batteriene. Mer normal forbruk er 900 til 1600W på en AC.

En kan i dag installere batteripakker som tåler full nedtapping og som veier noe mindre enn bly-batteriene som er det vanlige. Regnet for morro på vekten av en 1000 Ah LiFeYPO4 pakke - 140kg, men prisen ville bli over €4000 - om en kunne finne plass til de 4 cellene på 56x37x13 cm.
 
Toppen