Normalt har jag bilen ansluten till stolpe hemma, men nu har den varit utan landström i en dryg vecka då den varit inne på verkstad för lite småfix.
När jag kom hem med bilen (efter 20km körning) kollar jag spänningen som då enligt panelen var 12,3v. Ansluter till stolpen och då visar panelen MINUS 40A och spänning 14v.
Tar bort landströmmen igen och då visar panelen -50A och spänning 12v. När spänningen sjunkit till 11.9 sätter jag i landströmmen igen och amperemätaren visar åter -40A med spänning 14v.
Den får stå så i ca 1 tim. och när jag kollar igen ser det helt normalt ut med +10A på mätaren.
Varför denna kraftiga urladdning i början?
Är detta normalt eller är det batterierna som är på väg ut??
När jag kom hem med bilen (efter 20km körning) kollar jag spänningen som då enligt panelen var 12,3v. Ansluter till stolpen och då visar panelen MINUS 40A och spänning 14v.
Tar bort landströmmen igen och då visar panelen -50A och spänning 12v. När spänningen sjunkit till 11.9 sätter jag i landströmmen igen och amperemätaren visar åter -40A med spänning 14v.
Den får stå så i ca 1 tim. och när jag kollar igen ser det helt normalt ut med +10A på mätaren.
Varför denna kraftiga urladdning i början?
Är detta normalt eller är det batterierna som är på väg ut??
Senast ändrad: