• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriproblem

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025
Kom hem med husbilen efter en resa för 13dagar sedan och i går fick jag larm för låg batteri spänning. Kollade i dag och det var 7volt och inget hade varit på jag kollade då undrar bilen och ser att det runnit vatten/syra ur vent slangen (båda batterierna är kopplad till samma slang) ett av batterierna är det fuktigt runt hålen för påfyllning. I bilen sitter 2st 130 Ah och är 2år gammal.
Provade även att koppla på 220 under ca 5 min ovh då laddas det med 12,7v
och 18,5 amp. Kan batterierna vara kass efter så lång tid och frågan är vågar man ladda och använda dom. Det är ju träff nästa vecka

Någon som råkat ut för detta??
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteri problem

Virker som det er blitt en kortslutning i en eller flere celler i det ene batteriet, men dette har tømt det andre til langt under minimum spenning så det har mest sansynlig fått en varig skade. Ikke uvanlig på fritidsbatterier, men nesten umulig med AGM og GEL batterier. Temlig sikker på at du må bytte begge. Det som skjer når en celle kortslutter og en har to batterier i parallell er at det andre forsøker å lade opp det skadde med en meget høy ladestrøm, det skadde koker (du kan muligens se at en celle ikke har kokt - den kortsluttede) og med fritidsbatteri så hender det at flere celler nå kortslutter og ladestrømmen blir enda kraftigere. Heldig at det ikke ble en eksplosjon, det dannes massevis av knallgass!

Du kan prova å ladda det som ikke var vått og se om det tar ladning, er nesten 100% sikker på at det som ble vått på toppen ikke kan lades og at det muligens ville koke til det er helt tomt - igjen knallgass.

Lufteslange på batterier tyder på fritidsbatterier - selv om enkelte startbatterier har vært utstyrt med slike.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025
Sv: Batteri problem

Hej
Jag kan inte se vad det är för batterier AGM eller GEL de sitter så trångt men de sitter i en ny (2 år) Frankia och jag vill inte plocka ut dom förrän jag har andra att sätta in. Det borde ju vara riktiga batteri det är ju inget låg pris fabrikat precis
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Batteri problem

Röris

Du frågar "Någon som råkat ut för detta??"

Allehanda trassel med batterier genom åren och kortslutning i bobatterier har jag råkat ut för i både husbil och båt.
I min förra husbil visade det sig att den tidigare ägaren hade försökt åtgärda sina battreriproblem på ett både dyrt och farligt sätt. Han hade två st 80 Ah gelbatterier svårtillgängligt montrade under en fastskruvad hylla i en sänglåda. När han upplevde att detta inte gav tillräcklig kapacitet hade han monterat in ytterligare 2 x 150 Ah gelbatterier.
Jag märkte snart att bilen inte alls hade 460 Ah batterikapacitet och monterade ut samtliga batterier. Ett av de ursprungliga 80 Ah batterierna var i mcket dåligt skick och det andra var mycket varmt och kraftigt deformerat. Kortslutet och hade endast fungerat som elvärmare i sänglådan! Här hade uppenbart förelegat risk för att batteriets hölje kunde ha smält ner.

Jag vill råda dig att följa de råd du fått av Knut. Montera ur batterierna och köp nya slutna batterier (AGM duger bra). Att batterier havererar händer emellanåt och måste läggas på kontot för oförutsedda utgifter.

aake
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: Batteri problem

Jag håller med föregående talare. Står det 7 Volt på mätaren så är batterierna trasiga! Montera ur dem ur bilen, åk till en batteriåterförsäljare och köp nya. Ta med de gamla, eventuellt kan det kanske gå att rädda det ena.. Det ser de med en mätning av batterierna snabbt och lätt.
Som knut skriver är det farligt att försöka ladda ett kortslutet batteri. Risk för brand!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Batteri problem

Kan bara tillägga. Ta på dig de sämsta kläder du har innan du börjar ta bort batterierna, annars är risken stor att du upptäcker små konstiga hål i favortbyxorna efter nästa tvätt!
Erfarenheten talar; // Göte J
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025
Sv: Batteri problem

Hej.
Blir nog att bita i sura äpplet och byta batteri (garantin gick ut för 2mån på bilen). Nog om det någon som har förslag på kvalitets batteri så att man slipper detta problem igen om två år?? AGM eller???? De som sitter heter Moll solar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteri problem

Bingo! Et typisk fritidsbatteri, tynne blyplater med liten avstand. Masse Ah i forhold til størrelsen - tåler dårlig vibrasjon og kraftig ladning utladning.

Tipper du ender på rundt 100 Ah pr. batteri for å beholde den fysiske størrelsen. AGM blir det rimeligste og selv Biltema gir bra garanti på slike, og vi snakker da om batterier som er bygget for hard behandling. Noe dyrere, men ikke nødvendigvis bedre er GEL. Er du ekstrem så kan du sette inn en pakke bygget med 4 stk LiFeYPO4 celler som er balansert opp på forhånd, men dette koster mye mer.
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: Batteri problem

Låter som ett monsterbatteri! Exide är nog bland det bästa du kan ha för rimliga pengar.. Får man fråga vad de kostar?
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Batteri problem

Tyvärr är dessa endast en kompromiss, välj riktiga förbrukningsbatterier!
Oavsett märke...
Ett riktigt förbrukningsbatterir har färre tjockare plattor. Lågt cca-värde!
Om du sedan väljer AGM eller flytande syra skall avgöras av hur ditt laddningsystemet är konstruerat. Ett AGM är oftast betydligt dyrare och ger inte alltid valuta för pengarna!
AGM tål förvisso mer av maximal laddning / urladdning men väldigt få av oss använder systemet så extremt!
Alltså som vanligt, den svagaste länken avgör kedjans styrka!:spinny:
 
Toppen