• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriproblem

LeifE

HBK Medlem
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Ford Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Husbilsmodell: Solifer Van 513
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Elsystem
Första natten på långresan och röda batterilampan lyser. Bobatteriet laddar ur direkt. Laddningen verkar funka, men det drar ur snabbt när vi stänger av bilen. Det klarade kylen över natten, precis.
Idéer?
Gel batteri, kollat säkringarna.

Ska hämta dottern i Heidelberg om ett par dagar. Nu åker vi på färjan i Rödby.

Leif

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Vårt kyl/frysskåp drar 170 Watt när det körs på batteri. Det drar då ca 14 ampere.
På 10 timmar blir det 140 amperetimmar motsvarande kapaciteten i två stora batterier.
Man får bara köra kylen på batteri när motorn går, vilket sker automatiskt på nyare kylar.
På nätterna skall man köra på gasol.
Att ditt batteri laddats ur under natten är ju helt normalt med den belastningen.
//W

F

F.d. 3297

Guest
Mitt förslag baserat på vad som hitintills skrivits i frågan:

Stäng av kylskåpet över natten!

Då kommer ju ingen(?) öppna skåpdörren så då ändras
inte tempen i skåpet så mycket.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag fortsätter med undran över kylskåpet.
Eftersom du skriver att du körde det på 12V över natten???? Har du ett kompressorkylskåp, för det är den enda sorts kylskåp som man kan/skall köra på 12V när bilen står stilla.
Om du har ett kombikylskåp som går på 230V--12V--gasol så måste du köra det på gasol när bilen stå stilla (om du inte har 230V inkopplat) för strömförbrukningen är så hög så det finns ingen chans att bodelsbatterierna klarar det någon längre tid.
Det som är lite underligt är att kylskåpet skall inte gå att köra på 12V, för den skall vara brutet, när bilen är avstängd, som säkerhet mot urladdade batterier.

Som jämnförelse så kan man säga att ett kylskåp drar lika mycket ström som om du skulle gå ifrån din avstängda bil med alla lysen på.

Eller är det så att du har ett kompressorkylskåp, vilket inte brukar vara standard varken i husvagnar eller husbilar???

M.v.h. JANKRO.

LeifE

HBK Medlem
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Jag var otydlig, batteriet klarade gaskylskåpet över natten.
Även gaskylskåp tar batteri, lampor etc klarar vi oss utan i värsta fall.
Åkte in på en Hymerhandlare i Kassel och fick bodelsbatteriet testat. Det var slut, efter knappt två år med bilen.
Bara att köpa ett nytt och kolla om garantin täcker det när vi kommer hem igen.

Leif

Toppen