• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriproblem - panel för husbil och solpanel diffar

bassebirgersson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2024
Jag har tidigare ställt en fråga om mitt batteri och efter svar så fick jag kontrollerat att batteriet har bra värden. Trots det så märker jag att även med solpaneler så laddar processorkylskåpet ur batteriet på några dagar och den kan inte hålla kylningen.

Fråga 1. Kan laddningen vara bra på batteriet (13.X uppmätt) fast den laddar ur snabbt?

Fråga 2. jag en diff mellan panelen för solpanlelslddningen jämfört med panelen på husbilen, där batteriet ser fulladdat ut utifrån solpanelsladdning, men inte i husbilens panel. Kan det vara något problem med att elsystemet i husbilen inte kan tillgodogöra sig batteriets kraft? Jag killgissar helt eftersom jag är 100% okunnig i ämnet. :) Bifogar bilder. När jag kollar manualen så blir jag inte klok på vad jag ser. Bifogar en bild från manual jag hittade, och det är möjligt att den laddar och det enda den indikerar är att batteriet funkar?

Ibland vill inte kylskåpet starta trots att det lyser 2 dioder på husbilspanelen, men starta vi bilen, d.v.s tillför kraft till bodelsbatteriet, kickar kylen igång direkt.

Mätte precis upp batteriet och efter en rätt solig dag så har batteriet 12,6V. HUR kan den inte ha laddat fullt idag?

Tack på förhand.

Min tidigare tråd: Batterifråga
 

Bilagor

  • IMG_6209.jpg
    IMG_6209.jpg
    2,3 MB · Visningar: 22
  • IMG_6210.jpg
    IMG_6210.jpg
    2,7 MB · Visningar: 22
  • Skärmavbild 2024-06-20 kl. 17.53.07.png
    Skärmavbild 2024-06-20 kl. 17.53.07.png
    117 KB · Visningar: 20
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall det handlar om ett blybatteri så tar det 8-12h att nå 100% fulladdat de är de sista 20% som tar extremt lång tid, så det hjälper inte med en massa solpaneler då de inte är effektiva så lång tid liggandes platt på våra breddgrader.
 
Senast ändrad:

bassebirgersson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2024
Ifall det handlar om ett blybatteri så tar det 8-12h att nå 100% fulladdat de är de sista 20% som tar extremt lång tid, så det hjälper inte med en massa solpaneler då de inte är effektiva liggandes platt på våra breddgrader.
Aha. Men om det inte hinner upp i 100% så borde väl ändå panelen kunna/hinna ladda batteriet nog för att ett processorkylskåp ska kunna hålla temperaturen dygnet runt? Övrig el i husbilen är enstaka led som inte bör dra något.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
718
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Du har inte skrivit något om vilken typ av batteri du har eller max energikapacitet (Wh). Ifall du har ett vanligt blybatteri (Pb, AGM, Gel) om t.ex. 110Ah så räkna med att du kan ta ut ca 50% av energin. Ifall batteriet är laddat till 80% så har du 90Ah och 50% av det är 45Ah som finns att tillgå.
Du säger inget om storleken eller effekten av kompressorkylskåpet men säg att den drar 3A (gissning). 3A över 12 timmar är 36Ah.
Detta innebär att batteriet är "tömt"...
Med ett 100Ah LiFePo (Litium) batteri får du ut ungefär dubbla energimängden jmfrt. med ett blybatteri.
 

bassebirgersson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2024
Ifall det handlar om ett blybatteri så tar det 8-12h att nå 100% fulladdat de är de sista 20% som tar extremt lång tid, så det hjälper inte med en massa solpaneler då de inte är effektiva liggandes platt på våra breddgrader.

Tittade på regulatorn precis i och med att vi har sol här just nu. De två indikatorerna blinkar med följande budskap:
Charging: Be on Charge
Battery: Storage battery is excessively discharged

Fattar inte helt.
 

bassebirgersson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2024
Du har inte skrivit något om vilken typ av batteri du har eller max energikapacitet (Wh). Ifall du har ett vanligt blybatteri (Pb, AGM, Gel) om t.ex. 110Ah så räkna med att du kan ta ut ca 50% av energin. Ifall batteriet är laddat till 80% så har du 90Ah och 50% av det är 45Ah som finns att tillgå.
Du säger inget om storleken eller effekten av kompressorkylskåpet men säg att den drar 3A (gissning). 3A över 12 timmar är 36Ah.
Detta innebär att batteriet är "tömt"...
Med ett 100Ah LiFePo (Litium) batteri får du ut ungefär dubbla energimängden jmfrt. med ett blybatteri.
Det är detta batteriet, från 2017 men testat av batterilagret att det ser fräscht ut: Fritidsbatteri 12V 90Ah Bosch L5013 LxBxH=LxBxH:353x175x190mm Kampanj 15% rabatt.

Så ett batteribyte skulle göra stor skillnad?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
718
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det är detta batteriet, från 2017 men testat av batterilagret att det ser fräscht ut: Fritidsbatteri 12V 90Ah Bosch L5013 LxBxH=LxBxH:353x175x190mm Kampanj 15% rabatt.

Så ett batteribyte skulle göra stor skillnad?
Batteribyte skulle definit göra skillnad. Du har för klent batteri. Köp ett Litiumbatteri om åtminstone 100Ah. Jag skulle nog rekommendera 150Ah. Då torde du inte ha problem med ditt kylskåp. Du sparar även vikt med detta. Det finns ett flertal trådar om detta här på Forumet.
 

bassebirgersson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2024
Batteribyte skulle definit göra skillnad. Du har för klent batteri. Köp ett Litiumbatteri om åtminstone 100Ah. Jag skulle nog rekommendera 150Ah. Då torde du inte ha problem med ditt kylskåp. Du sparar även vikt med detta. Det finns ett flertal trådar om detta här på Forumet.
Superstort tack! Ska kolla upp detta!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är ditt fritidsbatteri från 2017 så är det mesta av kapaciteten förbrukad.
Ett bly-fritidsbatteri klarar ca. 200st laddcykler.
Ett LFP litiumbatteri klarar minst 2000st laddcykler.
 

bassebirgersson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2024
Numera finns det ett stort utbud av "budget-lfp" på nätet, en majoritet här verkar nöjda med de flesta.
LiTime får bra betyg av bl.a Will P som sågat upp flest lfp batterier för att avslöja grisen i säcken.
Hiur mycket tjänar man på nätet jämfört med att pka till Billagrer med vår rabatt? Jag är helt novis så svårt att beställa online. Nån 1000-lapp hit och dit kanske man får ta för den hjälpen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vill du handla i Sverige så är många nöjda med Sunlux.
Behöver du hjälp med byte brukar husbilsverkstäder ha SBL, Skanbatt m.fl. men då blir det åtskilliga tusenlappar mer för dessa märken.

Ett tips ifall husbilen används i minusgrader är att ev. välja ett batteri med inbyggd värme, kostar dock lite mer.
 

bassebirgersson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2024
Jag ser att du har en PWM regulator och den bör du också byta ut till en MPPT regulator för att effektivisera solcellsladdningen
Okej. Det känns som att det är rätt lätt att byta den själv? Det är ju bara fyra sladdar in/ut. Tar en MPPT lika stor/liten plats som den jag har? Har du tips på någon "budget" för en icke-hardcore husbilsägare som inte är ute massor med husbilen och inte fri-campar jättemycket.

En annan otroligt dum fråga från mig som inte hållit på med el och husbil tidigare. Det sägs alltid att det är viktigt att stänga av strömmen. Vad menar man då? Är det elen på husbilspanelen man menar, eller ska man bryta någon säkring eller nåt?
 

bassebirgersson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2024
Vill du handla i Sverige så är många nöjda med Sunlux.
Behöver du hjälp med byte brukar husbilsverkstäder ha SBL, Skanbatt m.fl. men då blir det åtskilliga tusenlappar mer för dessa märken.

Ett tips ifall husbilen används i minusgrader är att ev. välja ett batteri med inbyggd värme, kostar dock lite mer.
Jag har sökt lite olika och det är rätt många som har slut på lager osv.

Jag jämför dessa två, är de bra alternativ?
LiFePO4 batteri 12.8V/100Ah - Sunlux® Powerbox WarmUp 8.999 :- med frakt
100Ah SBL Lithium Bluetooth 28L - Batterilagret.se 8.355 :- och kan hämtas i butik imorgon.

Det ska placeras under sätet i en Fiat Ducato och ska vara på plats för att avresa om knappt 2 veckor (inte för lång leveranstid alltså). Vad tror du? Är så tacksam för din input och hjälp!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det känns som att du får sikta in dej på ett ställe där de kan utföra batteribytet åt dej, snarast.
Ifall du inte ska använda husbilen på vintern så är sunlux warmup överkurs.

Ring runt till husbilsverkstäder i din region och kolla vad de har hemma på hyllan, samt ifall de kan klämma in ett byte inom 14 dagar, är mitt förslag.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
155
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Jag har sökt lite olika och det är rätt många som har slut på lager osv.

Jag jämför dessa två, är de bra alternativ?
LiFePO4 batteri 12.8V/100Ah - Sunlux® Powerbox WarmUp 8.999 :- med frakt
100Ah SBL Lithium Bluetooth 28L - Batterilagret.se 8.355 :- och kan hämtas i butik imorgon.

Det ska placeras under sätet i en Fiat Ducato och ska vara på plats för att avresa om knappt 2 veckor (inte för lång leveranstid alltså). Vad tror du? Är så tacksam för din input och hjälp!
Med tanke på din bostadsort så kan ju JR-larm i Lindome vara ett alternativ,


Mvh Per
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
689
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
När det gäller byte från vanliga blybatterier till Litiumbatterier så finns det lite att tänka på, Sunlux har en guide som jag tycker är bra:

Ditt gamla batteri är ganska säkert gammalt och trött för att driva både kompressorkyl och övrig el, ett eller två blybatterier på totalt 150 - 200 Ah är nog det minsta och som sagt en effektivare MPPT-regulator till solpanelen.
 
Toppen