• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriplacering Ford Transit 2010

F

F.d. 28914

Guest
Hej, nån som har koll på var "motorbatteriet" sitter i en husbil byggd på Ford Transit chassi.

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Batteriplacering Ford Transit 2010

Batteriet sitter under förarstolen, får skruva loss den ( himla tung stol samt att bältet sitter fast i den så ta det lungt när du lyfter den. ) Men vill man ladda batteri så finns det ett ställe i motor rummet där du sätter dit laddarens klämmor , märkt med en röd plopp. ps det sitter även bodels batteri under stolen,

F

F.d. 28914

Guest

Tack för alla svar!
Och ja, visst sitter det under förarstolen, och precis som Ingalill & Leif skriver - man måste plocka bort stolen för att komma åt. Ingen höjdare att behöva montera loss förarstolen för att komma åt batterierna.
Jag hade tänk lossa +polen inför vintervilan och på den plats där bilen skall stå finns det inte tillgång till ström för underhållsladdning.

Undrar om man kan plocka bort någon säkring från el-blocket för att på så vis eliminera risken att batteriet är tomt till våren? För det finns ju alltid vissa förbrukare som drar lite ström...

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022

Hej!
På min TEC-708 med Ford chassi är det monterat en huvudströmsbrytare på utsida av underredet till stolen. Jag brukar bara dra av den och låta startbatterierna sitta kvar under stolen. Det har ju varit några kalla vintrar nu, men jag har inte haft några problem. Det har bara varit att vrida på nyckeln och starta när våren kommer. Däremot brukar jag ta in bodelsbatteriet i värmen och underhållsladda någon gång innan det är dags att använda det igen.

F

F.d. 55338

Guest

Hej på er i Vrena. Okej utanför ämnet, här behöver jag inte ta bort nåt batteri!!! Ville bara skicka en hälsn. från St: Pola. Men jag är ensam ,Lizzy var tvungen att flyga hem p.g.a. att hon åkt på en ansiktsförlamning. Tiden får utvisa vad jag gör, vi lever på hoppet att hon kan återvända. Fram med snöskyffeln och lev livet till våren när "Fjården"ska igång. Hälsn. Ove. PS. Och ni som tycker det var utanför ämnet. Tänk så rätt ni har!!!!!!
:msn_sunglasses::mh4::bock::bye:

Toppen