• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batterilampan lyser svagt på tomgång

F

F.d. 55128

Guest
Batterilampan på min Peugeot J5 -89 (bensin) lyser svagt på tomgång. Är det normalt eller är det generatorn eller kolen som är dåliga, eller är det vanligt med jordningsproblem?

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Batterilampan lyser svagt på tomgång

Jag hade samma problem med min bil + att det gnällde lite från generatorremmen . Jag bytte remmen & felet försvann. Det kan ju naturligtvis vara som du säger jordfel, laddningsrelä eller kolen i generator som spökar. Du kan ju prova att knacka på generatorn & se om kolen släpper & kontakten förbättras. Jag skulle tro att du har samma generatorrem som mej & då är måtten 913x10.

Bennie

F

F.d. 55128

Guest

Skruvade loss jordkabeln och ett par andra kablar, rengjorde och testade igen och nu verkar kylen fungera i alla fall :)

Såg samtidigt att generstorremmen vobblar lite när bilen är igång. Var fick du tag i remmen?

F

F.d. 55128

Guest

Enligt Peugeot så sitter likriktardioderna inne i generatorn. Så då är det ny generator som gäller (eventuellt renovering).
Testar att byta remmen först, den kändes fräsh, men vobblade en del.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Om den wobblar så skulle jag börja med att försöka spänna den. Den skall spännas så att den går att trycka in max 10mm mellan remskivorna.

Bennie

Toppen