• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Batterilampa lyser

Kon-tiki 640

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
22763
Medlemskap
2024
Hej alla
Har fått något el problem med husbilen efter att jag laddat både bodelsbatterier plus startbatteriet. När jag har bilen igång så lyser inte batteri lampan men så fort jag stänger av bilen så lyser lampan och den slutar inte lysa förrän jag tar bort jordkabeln på batteriet och tar bort säkringen på bodelsbatteriet. Manöverpanelen funkar inte heller förräns jag gjort denna procedur. När jag sätter tillbaka säkringen till bodelsbatteriet så funkar manöverpanelen igen.Har även bytt relä som är sammankopplat med batterierna och manöverpanel. Någon som har någon idé vad det kan vara.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.890
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, en Kontiki 640 är väl så gammal att den inte har en intelligent generator i alla fall, eller finns det nyare också.
Det du kan kolla först är att när bilen/tändningen är avstängd och lampan lyser så ta loss den lilla kabeln på D+ på generatorn då bör ev. lampan slockna i alla fall?
Normalt när laddlampan lyser så ger tändningsnyckeln +ström till lampans ena sida och sedan jordas den nere i generatorn via D+ utgången.
När bilen startas och det i stället kommer +ström ut genom D+ så får lampan +ström från båda håll och slocknar. När man stänger av bilen så slocknar lampan för då kommer det ingen ström till den varken från startnyckeln eller från generatorn.

Om du mäter på D+ både före och efter du lossat den sladden så skall du inte i alla fall ha någon spänning på generatorns D+ utgång när kabeln är borta för då läcker troligen någon likriktardiod i generatorn ström baklänges från batteriet... och då kan lampan lysa av att strömmen går åt andra hållet än den skall. Genom generatorn till lampan och jordas någon väg av kabeln till tändningen.
D+ drar ju ev. också både skiljereläet (som du bytt?) och troligen även ev. ett relä till kylskåpets 12V när bilen är igång (finns olika varianter av), kanske något där som hakar upp sig, eftersom det släpper när du lossat kablar och säkring, och som inte borde tillfälligt läka en läckande diod.
Så när du lossat sladden till D+ och förhoppningsvis inte har ström på generatorns D+ så kolla först om lampan fortfarande lyser, mät då också på den lösa kabeln så det inte finns ström på den, även reducerad 12V om den ev. går genom en relämagnetspole.

Sedan kan ju själva elblocket kanske strula och inte bilens originalkomponenter, eftersom panelen strular.

Hoppas det blev begripligt :msn_tongue:. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kon-tiki 640

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
22763
Medlemskap
2024
Hej, en Kontiki 640 är väl så gammal att den inte har en intelligent generator i alla fall, eller finns det nyare också.
Det du kan kolla först är att när bilen/tändningen är avstängd och lampan lyser så ta loss den lilla kabeln på D+ på generatorn då bör ev. lampan slockna i alla fall?
Normalt när laddlampan lyser så ger tändningsnyckeln +ström till lampans ena sida och sedan jordas den nere i generatorn via D+ utgången.
När bilen startas och det i stället kommer +ström ut genom D+ så får lampan +ström från båda håll och slocknar. När man stänger av bilen så slocknar lampan för då kommer det ingen ström till den varken från startnyckeln eller från generatorn.

Om du mäter på D+ både före och efter du lossat den sladden så skall du inte i alla fall ha någon spänning på generatorns D+ utgång när kabeln är borta för då läcker troligen någon likriktardiod i generatorn ström baklänges från batteriet... och då kan lampan lysa av att strömmen går åt andra hållet än den skall. Genom generatorn till lampan och jordas någon väg av kabeln till tändningen.
D+ drar ju ev. också både skiljereläet (som du bytt?) och troligen även ev. ett relä till kylskåpets 12V när bilen är igång (finns olika varianter av), kanske något där som hakar upp sig, eftersom det släpper när du lossat kablar och säkring, och som inte borde tillfälligt läka en läckande diod.
Så när du lossat sladden till D+ och förhoppningsvis inte har ström på generatorns D+ så kolla först om lampan fortfarande lyser, mät då också på den lösa kabeln så det inte finns ström på den, även reducerad 12V om den ev. går genom en relämagnetspole.

Sedan kan ju själva elblocket kanske strula och inte bilens originalkomponenter, eftersom panelen strular.

Hoppas det blev begripligt :msn_tongue:. M.v.h. JANKRO.
Tack så mycket för svar ska undersöka det vidare som du beskriver.
Mvh Pierre
 
Toppen