Hei.
Jeg vil med dette fortelle hvordan jeg løste et uventet problem.
Etterå ha parkert bilen for vinteren, med fulle batterier og 90w solcelleanlegg på
taket regnet jeg med at jeg kunne la vinteren gå.
Men det viste seg at anlegget kun klarte å holde forbruksbatteriet oppladet(150Ah AMG)
Startbatteriet, grunnet tyverialarm og bilens elektroniske styringssystemer var etter
tre uker nede på 12,3v og måtte lades med 230v.
Jeg gikk til Clas Ohlson og kjøpte et 30w solpanel og en regulator som jeg monterte
innvendig i frontruten og koblet til startbatteriet, se bilder.
Nå, etter fire ukers bruk viser det seg å fungere, spenningen veksler mellom 12.7 og 12.8v.
Det eneste man må passe på er å koste sneen av panelet og frontruten.
Håper at andre kan gjøre seg nytte av løsningen.
Hilsen Atle.
Jeg vil med dette fortelle hvordan jeg løste et uventet problem.
Etterå ha parkert bilen for vinteren, med fulle batterier og 90w solcelleanlegg på
taket regnet jeg med at jeg kunne la vinteren gå.
Men det viste seg at anlegget kun klarte å holde forbruksbatteriet oppladet(150Ah AMG)
Startbatteriet, grunnet tyverialarm og bilens elektroniske styringssystemer var etter
tre uker nede på 12,3v og måtte lades med 230v.
Jeg gikk til Clas Ohlson og kjøpte et 30w solpanel og en regulator som jeg monterte
innvendig i frontruten og koblet til startbatteriet, se bilder.
Nå, etter fire ukers bruk viser det seg å fungere, spenningen veksler mellom 12.7 og 12.8v.
Det eneste man må passe på er å koste sneen av panelet og frontruten.
Håper at andre kan gjøre seg nytte av løsningen.
Hilsen Atle.