• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriladdning

rangera

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
8026
Medlemskap
2025
Har haft startbatteriet och ett nyinköpt AGM 80 Ah på laddning i garaget tills laddaren markerade fulladdat + att startbatteriet lyste grönt. Men när jag satte in batterierna i husbilen markerade panelen 2 rutor över dags för laddning och 3 rutor kvar tills batterierna är fulladdade. Kopplade då på elen och laddningen på husbilen i 18 timmar som rekommenderats, men det blev inte bättre utan samma markering på panelen ??? fel på panelen eller batterierna ??

OleBerg

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: Batteriladdning

Jeg har hatt samme problem med AGM batteri. Måtte tilbake til forhandler som kunne informere om at dersom AGM-batteriet hadde vært dyputladet ville en vanlig standard elektronisk batterilader ikke få toppladet batteriet. I mitt tilfelle ble det forhandleren som ladet batteriet med sin spesiallader (over 15A ladestrøm). Etter å ha ladet opp/ut batteriet tre ganger var det på topp igjen.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Har haft startbatteriet och ett nyinköpt AGM 80 Ah på laddning i garaget tills laddaren markerade fulladdat + att startbatteriet lyste grönt. Men när jag satte in batterierna i husbilen markerade panelen 2 rutor över dags för laddning och 3 rutor kvar tills batterierna är fulladdade. Kopplade då på elen och laddningen på husbilen i 18 timmar som rekommenderats, men det blev inte bättre utan samma markering på panelen ??? fel på panelen eller batterierna ??
------------------------------------------------------------------------------------------------
Har du en programmerbar panel som inte bara visar batterispänning. Kan den inte få knäppen om man plockar ur dåligt laddade batterier och sedan stoppar i fulladdade, som dessutom billaddaren känner är fulla och inte laddar vidare.
Panelen har ju ingen aning om A/h in och ut ur de nya ackarna. Behöver du inte nolla ut panelen med fullt bat. och skriva in hur många A/h det är på.
Kanske inte stämmer i ditt fall, men en idé.

M.v.h. JANKRO.

rangera

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
8026
Medlemskap
2025

Nej panelen är inte programbar. Ska alla AGM batterier laddas med högre ampere än vanliga batterier ?? tordes inte ladda med 14,7 v /3,8 Ah utan laddade med 14,4 v/3,8 Ah. Den högre laddningen gällde enbart vissa AGM batterier enligt instruktionen på laddaren.

Toppen