• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriladdning

K

Kurt & Birgitta

Guest
Är det någon som vet vad som som händer med laddaren om man har fler batterier än den är avsedd för. Kan det vara därför jordfelsbrytaren löser efter några dygn. MVH Kurt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batteriladdning

Är det någon som vet vad som som händer med laddaren om man har fler batterier än den är avsedd för. Kan det vara därför jordfelsbrytaren löser efter några dygn. MVH Kurt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, jag håller med Lasse i inlägget ovan.
Det är nog mest batterierna som inte kommer att må så bra i längden med en kanske för klen laddare som står och "möljer :D" och aldrig blir klar med en för stor batteribank.

Vet tyvärr inte värden på din laddare men här är texten som bl. a. brukar stå på laddare för att visa begränsningarna i storlek på batteribanken i A/tim. (Min. och max. storlek i A/tim.)

T. ex. (OBS. texten från en Cetek-laddare.)

XXX är en helautomatisk 8-stegsladdare som ger 10A för 12V-batterier mellan 20 och 200Ah och den lämpar sig för underhållsladdning upp till 300Ah.

Om du söker på nätet med din laddares beteckning så borde du hitta värden på den om det inte finns med i inst.boken till bilen.

Lite långsökt att jordfelsbrytaren skulle lösa ut efter några dygn just på grund av laddaren, för det måste ju bli lite "strömläckage" någon stans, men inget är omöjligt. Kanske troligare med kondensfukt i någon 230V kontakt eller liknande.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Nej. Du har ett isolationsfel på apparatur eller kablage.
Försök att koppla ifrån delar av kretsen samt prova annan anslutningskabel.

Jag gissar på fukt i anslutningen till husbil eller vid uttaget vid huset.
Eller har du en skarv på vägen?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Enligt din symptombeskivning är det troligaste att du har fukt i din 230 volts anslutningskabel eller i dess anslutningskontakter.

Fukt leder ofta till försämrad isolation, varvid jorfelsbrytaren löser ut = brytarens uppgift helt ok! Fukt brukar uppstå i samband med regn/snö och eller kall väderlek och dåliga kablar påverkas då. Viktigt att 230 voltskabel inkl kontakter är oskadade och avsedda/isolerade för utebruk.

K

Kurt & Birgitta

Guest

Nej. Du har ett isolationsfel på apparatur eller kablage.
Försök att koppla ifrån delar av kretsen samt prova annan anslutningskabel.

Jag gissar på fukt i anslutningen till husbil eller vid uttaget vid huset.
Eller har du en skarv på vägen?
Jag har kollat anslutningskabeln .Det är noll mellan jord och nolla.Kan jordfelsbrytaren känna om det är fel på ingående ström? Jag har haft en jordfelsbrytare på lösa anslutningskabeln i flera veckor utan att den löst ur. MVH Kurt

K

Kurt & Birgitta

Guest

Då har du funnit ett fel!
Det skall var oändligt stort motstånd mellan Nolla o Skyddsjord.
Är det sladden du mäter eller är det en säkringscentral med i mätningen.
I centralen sitter nollan o skyddsjorden ihop före jordfelsbrytaren.

Tala gärna om hur du mätt och på vad du mätt
Mellan nolla och jord i ingående kabeln.MVH Kurt

Toppen