• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdning

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
20230613_195056.jpgSå här ser panelrn ut i vår Knaus 2021 på MAN van Ti Plus 650 Meg (lålgt namn för en så liten bil) efter ca 13 mil och 190 w solcell i strålande sol.

20230613_195342.jpg
Så här ser Votronic-laddaren ut, laddar och batteriet är fullt trots att panelen säger ca 75 %. AGM-batterierna i bodelen mätte jag upp till 12,8 v.
Solcell, Votronic-laddaren och batterierna är nya (Ca50 mil). Solcellerna laddar inte bilbatterierna; bilens generator nog en smart Euro-6.

Skall det vara så här? Tycker batterierna borde hålla omkr 14,5 v.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Inte svar på din fråga, men ändå:
En fördel med SR220 är att den kan ladda startbatteriet också, fast din är inte ansluten så vad det verkar. En nackdel är att det inte är en MPPT-laddare och därför mindre effektiv m.a.o. lite omodern ur den aspekten.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Hej
Har lika bil som dig-21 men med Fiat chassie. Har solcell 150 och regulator Epever Tracer 3910BP.
Alla 4 lamporna lyser efter två timmar i solen, en sådan här dag som idag, efter en natt i bilen utan körning men med 2 timmar TV och lite mysbelysning. Har två 95Ah AMG batterier. om jag mäter på regulator ut till batteriet så säger det 14,5 volt. Efter någon dag utan laddning eller belastning har batterierna ett viloläge på 12.8 volt. Jag tror du kanske skall investera i en annan regulator?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Inte direkt svar på din fråga men du har ställt in regulatorn att ladda med 14,7V. Mer vanligt är 14,4V. Skall dit batteri ha så hög laddningspänning? Jag tycker att du har valt en av de bättre regulatorerna som finns! Har själv en av samma märke. Men varför valde du inte en MPP 250 Duo Digital?
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vet inte hur din panel fungerar men för att ”procenten” skall visa rätt så brukar man ställa in den kapacitet i Ah som batterierna har. Har du rätt inställning här?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I det läge du visar på bilden av regulatorn, skall du ha högre spänning, om batteriet är fullt borde bulkladdning ge runt 13,5V, kontrollera vilken spänning batterierna skall laddas med,kanske du ska ändra till AGM1 14,4V också.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Tackar för svaren. Saken är den att jag köpte bilen som gått ca 750 mil, av en väl renomerad firma och då bad jag dem montera en solcell och dubbla batterier. Monteringen på taket var inte jättesnyggt gjord, tycker jag, och misstänker att det inte var de skarpaste hjärnorna som installerade det elektriska heller. Har med andra ord inte gjort några direkta val själv. Litade på firman. Man hade inte kopplat in bilbatteriet på solcellen heller.

Nu är vi på premiärturen och upptäckte detta. Är mest ute efter åsikter från den kunniga skaran här om hur det borde se ut och vad som skall göras innan jag går vidare.
 
Toppen