• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdning

stefang

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
18173
Medlemskap
2024
HJÄLP
Vi har en Carthago 2015 med dubbla bodels Gelbatterier. Sen nyköp har vi haft noll problem med el. Sällan eller aldrig behöver vi el, har solcell...
Nu i våras fick vi problem, när vi kontrollerade varför hade ena batteriet lagt av. Kontaktade service, de tyckte att från solcellen skulle, + på ena batteriet anslutas, minus på det andra, vilket inte firman gjort vid leveransen, de är ju parallell kopplade men solcellen var anslutet på + - på det ena batteriet....
Nu har jag köpt två nya Gel, kopplat efter servicekillarnas rekomendationer. När jag kontrollerar laddningen visar den 14,8 med batteritestare, på displayen (husbil) visar det 15, nån säger att Gel batterier inte tål högre laddning....villrådig...kan det vara fel på regulatorn solcell?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Rådet du fick från service verkar väldigt konstigt.

Batterierna skall vara parallellkopplade, Plus på ena batteriet till plus på det andra och samma sätt med minus.
Solcellsregulatorn skall ha plus till plus på batterierna och minus till minus.
Solcellerna skall sedan vara kopplade till regulatorn, med plus och minus rätt.

När battrerna laddar kan spänningen gå upp till 14.4 V och det är helt ok. När, så småningom batterierna är fulladdade och befinner sig i underhållsladdning, så skall en voltmeter visa ca 13.8 V.

Ändrat 14.8 -> 14.4 som är det rätta som PeterK påpekar.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Se bif. bild för hur man parallellkopplar batterier.

Gör man på "dåligt sätt" fungerar både uppladdning och urladdning sämre, och man får inte ut full kapacitet från batteribanken.

Dessutom "sliter" man ojämnt på batterierna, det ena ("B" enl bilden) tar slut i förtid.
 

Bilagor

  • Parallellkoppling_12V-batterier-Bild.jpg
    Parallellkoppling_12V-batterier-Bild.jpg
    81,7 KB · Visningar: 99

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Se bif. bild för hur man parallellkopplar batterier.

Gör man på "dåligt sätt" fungerar både uppladdning och urladdning sämre, och man får inte ut full kapacitet från batteribanken.

Dessutom "sliter" man ojämnt på batterierna, det ena ("B" enl bilden) tar slut i förtid.

Om man har för klena eller för långa kablar så man får spänningsfall mellan batterierna stämmer det . Annars kvittar det. Kolla Kirchhoff's strömlag.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
I en Carthago (i alla fall i min) sitter båda batterierna "kloss på" varandra och kablaget mellan (max 25 cm) är minst 16 kvmm. Då spelar kopplingen som "Västkustcamparen" visar ingen roll även om den är "bättre".

MVH
Hans
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag har en Dethleffs 2008 med originalbatterier i bodelen. De är rakt parallellkopplade med rejäla kablar och en 25A säkring emellan.

Batterierna är nu 12 år gamla och jag har vårdat dem ömt. De är 90 Ah, GEL. Solpanel kopplat till EBL'n.

Bilen har färdats från Övertorneå i norr till Dubrovnik i söder.
 

stefang

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
18173
Medlemskap
2024
ska kolla vilken regulator jag har, batterierna sitter bredvid varandra, kopplade enligt skiss ovan. Jag fick av servicekillen veta att Gel batterier med för hög laddning tar stryk fortare än AGM batterier. Vad står EBL för?
Jag fick tips här av medlem att köpa batterier från Tyskland...billigaste 90 Ah gel i Sverige var 3700, jag fick två inkl frakt för 3700:- tack för det tipset, levererades till dörren...lite orolig då gränserna höll på att stänga för 3 veckor sedan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Här i forumet brukar vi skriva EBL = elblock på alla märken av elblock, lådan som hanterar all 12V i bodelen.
Men ett märke Schaudt kallar alla sina elblock för just EBL-xxx, med en modellbeteckning efter EBL, jag har ett Schaudt EBL-119.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Precis.
Det är bara det att den inre resistansen i batteriet är extremt låg, så kabelrestistansen har betydelse....
Men bara om belastningsresistansen också är låg, dvs vi har en "seriekoppling av batteriet iom kablarna", kablarna till lasten och själva lasten, så om man då tar fram dessa resistanser och för en given ström räknar ut spänningsfallet öve varje rsistans då vet man vart brytpunkten går för när man skall bry sig.

dvs jag skulle vilja påstå att endast de som kör inverter stenhårt behöver bry sig, och som nämnt detta gäller bara urladdning ej laddning.
 
Toppen