• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriladdning från generatorn (Sprinter 2014)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.263
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Jag har fått reda på att elsystemet i nyare MB Sprinter är att jämställa med raketforskning. Allt är välavvägt i elektroniken så att "bryta in sig" i elsystemet kan innebära oanade efterverkningar.

Det jag behöver veta är var jag ska ansluta kablar & relä så att laddningen till bodelens batterier kan ske från bilens generator. Behöver bekräftelse från någon med mer erfarenhet så att vi (HB-byggaren & jag) äntligen gör rätt som vi har tänkt oss. Någon som vet? Vad säger Jocke om detta?

Hedin erbjuder färdig laddningssats (vilket jag redan har), men talar inte om var detta ska anslutas utan att ta ruskigt bra betalt för "hemligheten".
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Batteriladdning från generatorn (Sprinter 2014)

Vet inte riktigt hur man gör på de här modellerna, men det jag vet är att det sitter en shunt på batteriet under golvet på förarsidan som håller koll på batteriet/laddning och att man inte bör koppla in sig på fel ställe...
Har du något batteri i motorutrymmet?
Jag ska se om det går att komma över den delen i påbyggarhandboken för som du redan fått reda på så kan det bli konstigt om kopplar in sig på galet ställe, Anytec kanske har något att säga också för han hade en del strul med det elektriska på sin sprinter.

Kollar lite på internet och återkommer om jag hittar något, annars kan jag försöka dra i en tråd under nästa vecka. ;)

mvh jocke

Första nappet, en beskrivning om hur man eftermonterar ett extrabatteri, om det är samma förfarande på alla modeller låter jag vara osagt. Sprinter-Forum Verkar vara till modeller 07-13!
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.263
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Batteriladdning från generatorn (Sprinter 2014)

Tack Jocke, kollar med en gång! Har hittat intressanta säkringar bland hundratals sådana med massvis av reläer, där man kan ansluta sig på bl.a. säkringshållare F55/7, med säkring nr 40 "Laddningsström hjälpbatteri" som är på "bara" 15A, vilket låter lite litet. Därför är jag lite skeptisk!

Ska ringa Hedins service-chef i Kristianstad på måndag och få mer kött på benen. Återkommer med svar som kan vara bra för andra behövande.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.956
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Batteriladdning från generatorn (Sprinter 2014)

Jag har en 2012 och har kopplat in min CTEK S250Dual och CTEK Smartpass direkt på batteripolerna (så är originalinkopplingen gjord till elblocket). Satte en 80A automatsäkring med brytare bredvid originalsäkringen på 50A som går till elblocket. Då kan jag antingen ha originalsäkringen i och den nya urkopplad eller tvärtom. Aldrig båda vägarna samtidigt. Drog 16mm2 kabel till CTEK. Kopplade även solcellerna till CTEK eftersom S250Dual har 2 ingångar. Fungerat kalas och laddar mycket fortare under körning än tidigare och batterierna blir fulladdade vilket de inte blev från generatorn.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.263
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Batteriladdning från generatorn (Sprinter 2014)

Jag har en 2012 ...
Tack Per, nu gav du mig lite att tänka på då vi inte har CTEK utan Votronic med solcellspaneler & 230V uppkoppling och nu en lös sladd med relä som ska kopplas till generatorladdning. MB 2014 el styrs numera via en datorkomponent med massor av reläer (kommer inte ihåg vad detta numera heter), men har läst fler varningar om faran med nya anslutningar. Ska kolla på måndag om jag kan få fram lite mer från Hedin bil innan jag gör något helt galet (det är jag expert på annars)!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriladdning från generatorn (Sprinter 2014)

Hej Ranko
Det lyder udfordrende med at sammenligne den ny MB Sprinters ladesystem med raketforskning.
Eller er mon blot en "mirakel-formulering" :rolleyes: :D
Vem är Hedin ?

Er Sprinteren forsynet med AGM batteri fra fabrikken ?
- ellers tror jeg det er "mirakel-formulering"

Flere og flere professionelle biler bliver forsynet med AGM fra fabrikken
- så hvorfor ikke en MB Sprinter.

Er det med AGM og du selv har AGM i bodelen - så er det bra.
Men om der findes en bra elektronik som t.ex. begrænser ladningen til temperaturafhængig ca. 14,4 volt
kan der være lidt at fundere over.
Egentlig tror jeg ikke de store funderingar.

Koblingen skal være så tæt på generatorn som muligt.
Tænk på at fabrikens kabel dimensionering nok ikke er mere end hvad 1 AGM batteri kan optage.
Nu har du 3 batterier (startbatteri ? + 2 x AGM 90 Ah ?)
og kan generatorn afgive t.ex. 120+ Ampere så skal du nok bruge mindst 25 kvadrat direkte til generatorn.

Ved en afladning af endast ca. 1500 watt-timmar ( 2-3 dages normalforbrug)
giver min liten generator sin maximale styrke - 72 Ampere.

Derfor har jeg dubbelt kabler ( 2 x rød) på generatorn.
dobbkabel.jpg


Blev du klogere eller forvirret ? :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.263
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Batteriladdning från generatorn (Sprinter 2014)

Hej Ranko
Det lyder udfordrende med at sammenligne den ny MB Sprinters ladesystem med raketforskning. Ha, ha, det var lite ironi med tanke på hur allt är inpackat & komplicerat... Det var annat på Volvo-Amazon-tiden.
Eller er mon blot en "mirakel-formulering" :rolleyes: :D
Vem är Hedin ? Återförsäljare för MB & Daimler produkter i Sverige

Er Sprinteren forsynet med AGM batteri fra fabrikken ? Ja!
- ellers tror jeg det er "mirakel-formulering"

Flere og flere professionelle biler bliver forsynet med AGM fra fabrikken
- så hvorfor ikke en MB Sprinter. Stämmer

Er det med AGM og du selv har AGM i bodelen - så er det bra. Stämmer. Bara storleken skiljer (75 A start & 2x110A bodel)
Men om der findes en bra elektronik som t.ex. begrænser ladningen til temperaturafhængig ca. 14,4 volt
kan der være lidt at fundere over. Vet ej ännu men väntar på svar från Hedin Bil AB.
Egentlig tror jeg ikke de store funderingar.

Koblingen skal være så tæt på generatorn som muligt.
Tænk på at fabrikens kabel dimensionering nok ikke er mere end hvad 1 AGM batteri kan optage. Tack för tips Bredo!
Nu har du 3 batterier (startbatteri ? + 2 x AGM 90 Ah ?)
og kan generatorn afgive t.ex. 120+ Ampere så skal du nok bruge mindst 25 kvadrat direkte til generatorn. Generator är på 180 A

Ved en afladning af endast ca. 1500 watt-timmar ( 2-3 dages normalforbrug)
giver min liten generator sin maximale styrke - 72 Ampere.

Derfor har jeg dubbelt kabler ( 2 x rød) på generatorn.
Visa bilaga 99769


Blev du klogere eller forvirret ? :) "Solen kommer alltid efter regnet"

Ha det gott Bredo, jag återkommer om inte hela bilen brinner upp efter amatör-anslutningar. Skall även koppla trappan så att den drar in sig när motorn startar!
 
Toppen